Alla inlägg den 29 januari 2010

Av ILOS - 29 januari 2010 12:44

När gjorde du senast en avslappningsövning eller när kunde du senast bara vara?


Hade någon frågat mej det för nio år sedan hade jag nästan inte förstått frågan!

Min dag var välplanerad från morgon till kväll. Speciellt tiden på jobbet. Det gällde att göra fler o fler affärer, att ta på sig andra interna jobb som jag så gärna sa ja till. Jag kände mej utvald.


När jag idag tittar på den planering som fanns på jobbet för 10 år sedan då deltog jag i alla sammanhang. Gud så oumbärlig jag var!


För att hinna med allting var ju planering A o O. Kunderna fick den absolut nödvändiga tiden, inte för mycket snack och inga onödiga frågor hade jag tid med. Men jag gjorde affärer som aldrig förr och fick beröm därefter! Det kändes precis som förhållandet till droger beskrivs!


Men hur jag än vred och vände på timmarna, minuterna, sekunderna så räckte inte arbetstiden till. Jag minskade på min lunchtid. Det fick räcka med en liten youghurt o en liten smörgås. Jag började förbereda hemma och läste in våra produkter vid frukosten. Men paradoxalt nog gjorde jag inte mindre av hushållsarbetet hemma. Tvärtom, nu var jag nästan en perfekt människa en stålman i kvinnokläder!


Utan att jag märkte det började jag sakta gå in i ett tillstånd där JAG INTE KUNDE GÖRA INGENTING! Jag kunde inte slappna av längre!


Lärdomen blev att AVSLAPPNING och ÅTERHÄMTNING är livsviktigt. Så länge du behärskar det fortsätter du att ha kontakt med din kropp och kan balansera kropp o själ.


Att bli helt utmattad/kraftlös/utbränd innebär att förbindelsen mellan kropp och själ är bruten.


Ditt jobb blir att återförena dessa. Jag har lyckats reparera förbindelsen till en ganska bra nivå. Det kan du också!




-

Av ILOS - 29 januari 2010 08:50

Varje morgon gjorde jag mej iordning, då precis som nu, för att möta den nya dagen. När jag var "nyutbränd" vaknade jag med bävan i mitt bröst. Egentligen ville jag inte vakna. Jag visste vad som väntade, att jag skulle få kämpa mej igenom ännu en dag. Slutet på det hela såg jag inte. Jag tog fasta på min pappas ord att i den mörka tunneln väntar ljuset någonstans, ja LIVET SJÄLVT!


Det var då rutinerna kom till användning. En rutin varje dag blev att sitta o handarbeta en liten stund. Jag hade ingen lust till det och inte heller någon ork. Som jag berättat var jag förstelnad både i en kroppslig o mental känsla. Lusten fanns inte till någonting. Det enda jag fortfarande orkade bry mej om var hur min dotter mådde.


Men någonstans förmådde jag ändå tänka lite, så min tanke med en stunds handarbete var att trigga igång lusten, stimulera hjärnan med färger och få känslan av att jag uträttade något.


Så småningom fann jag någon slags frid i att vara i mitt handarbete. Det var mindfulnes utan att jag då förstod det. Här o nu med detta handarbete behövde jag inte tänka, inte känna, bara vara!


DAGEN ÄR DIN oavsett vilket mående du har. Du är ok som du är. Du har gjort rätt för dej i så många år nu är det hög tid att göra det som är RÄTT FÖR DEJ!


Ta tillvara Din Dag, det är en av alla dagar som för dej närmare ett bättre mående- En pusselbit idag, kanske två imorgon.

Lev väl!

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards