Alla inlägg den 31 januari 2010

Av ILOS - 31 januari 2010 09:41

Våga visa vem du är- Låt konturerna av dej själv bli tydlig så din omgivning ser dej. Vänd dej inåt för att få de rätta svaren. Det du säger är rätt för dej.


Säg nej när du verkligen menar det. Säg ja när du verkligen vill ditt ja. Om du varit van hela ditt liv att först "pejla" in vad omgivningen kan tänkas vilja få för svar då kan det vara skrämmande att själv bestämma.


Men våga! Du kommer att få större respekt, ditt självförtroende kommer att öka och du har kommit en bra bit i jobbet att lära känna dej själv.


Det är ju så att det blir lättare för dina vänner, arbetskamrater att umgås med dej när dom äntligen får lära känna dej. Du ska se vad snabbt dom lär sig att ditt nej är ett nej, inte ett nja- Och när du svarar ja så vet dom att du verkligen menar det.


Var rädd om dej, du är den person som ska ta hand om just din kropp och själ. Ingen gör det åt dej. Vi andra kan bara ge råd.


Träna med att säga tydliga nej!

Av ILOS - 31 januari 2010 09:22

Det är olika faktorer som kan göra att just du hamnar i ett utmattningstillstånd.


Du kan ha en tickande sjukdom i din kropp som tär på dina krafter, du arbetar för mycket, ditt privatliv är jobbigt, du kan ha råkat ut för olika saker i ditt liv som krävt mycket av dej, du kan ha drabbats av förluster, du kan ha obearbetade saker från barndomen  etc.


Listan kan göras lång. Men vi har alla en "personlig" lista som blivit för tung att bära när vi drabbats av kraftlöshet.


När jag tittar i bakspegeln 9 år efteråt ser jag ett mönster i mitt liv i mitt beteende som gjorde att jag hela tiden skulle prestera lite mer, finnas tillgänglig, vara snäll och hjälpsam.


Några månader efter mitt fall fick jag en diagnos som läkaren sa kunde liknas vid en stroke. Efter behandling med kortison skulle jag ha 50 % chans att bli helt återställd. Den diagnosen kunde man dock inte bevisa på något sätt. och andra läkare ifrågasatte den.


Efter 1 år blev diagnosen utmattningsdepression och efter ytterligare ett år gjordes en test som visade att jag var utbränd.


Men jag kommer inte att uppehålla mej vid diagnoser. Bara påpeka att det alltid är viktigt att uppsöka läkare för att ev få hjälp eller utesluta farliga sjukdomar.


Jag föredrar att kall utbrändhet för kraftlöshet och det tror jag är en gemensam nämnare även för den som får en sjukdom med annan diagnos än "bara" utbrändhet. Vi tappar våra krafter fysiskt och psykiskt i olika grader och vägen tillbaka kan ha många likheter.


Kunskapen om sig själv är viktig. Vi som varit för tillgängliga både på jobbet och privat löper ju större risk att fort förlora krafter när t ex en sjukdom knackar på dörren. Vi har inga reserver kvar.


Lär känna dej själv och ditt beteende. Be om hjälp att kartlägga ditt liv.


Att gå sig själv till möttes blir en spännande resa!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards