Alla inlägg den 1 februari 2010

Av ILOS - 1 februari 2010 10:51

Jag kom hem efter en sömnlös natt på sjukhuset där paniken gick som vågor genom hela kroppen! Paniken över vad som hänt!? Jag hade tappat kontrollen. Min kropp reagerade inte längre på mina försök att lugna ner den. Min kropp litade definitivt inte längre på mej. Jag försökte vila men fann ingen ro, jag försökte läsa men kunde inte koncentrera mej. Varje försök att konstruktivt göra något  svarade kroppen med att skicka kallsvettningar, skakningar o tom synrubbningar.


Tankeverksamheten var enorm. Tankarna malde fram o tillbaka. Jag försökte lösa "problemet"., men tankevågorna gick runt runt som en råtta i bur.


Då hade jag behövt förstå meningen med att vara mindful, att se och känna det som pågick i min kropp, inte lägga några värderingar på det, inte ställa krav att det inte fick vara så. Att se det, lägga märke till och ACCEPTERA DET!


Jag hade kloka närstående vid min sida som sa "du är ok som du är"! Dessa ord dämpade paniken inom mej när jag, utan att lyckas, försökte "normalisera" mej.


Med utgångsläget att jag fick vara som jag var försökte jag hitta en ny plattform.

Jag bodde i en kropp som inte längre gick att styra, i en själ som hade låst in alla känslor som kunde hjälpa mej att läka.


Men jag kunde fortfarande ta hand om min personliga hygien, jag kunde äta, jag kunde ta mej ut, till att börja med bara en fem minuters promenad sen var jag helt slut.


Någonstans började jag tänka i banorna att jag hade nästan förbrukat all min livsenergi, sjukdomar började ta överhanden och jag skulle dö. Men den gnutta jag hade kvar av energi måste jag nu hushålla med och börja fylla på!


Men hur tankar man energi?

Skapa flashcards