Direktlänk till inlägg 8 februari 2010

Den meningslösa döden.

Av ILOS - 8 februari 2010 13:17

Två svenska män dödade i strid. Män förresten, knappt 20 år fyllda.En ålder då man ännu "lever för evigt".


Jag frågar mej varför man värdesätter livet så lite så man riskerar att dö för

tidigt? Naturligtvis, de unga pojkarna tänker inte i de termerna. Dessutom är det ovanligt att just svenska soldater dödas. Men alla vet vi ju, att varje dag slocknar ett ungt liv pga strider. För mej är det det som är den meningslösa döden. När själva livet är i full blom, viger men några år till att närvara vid dödens sida.


Döden går ständigt några steg bakom oss, från första andetaget. Ingen av oss vet i förväg när döden blir ett med livet, och vi inte längre, iallafall kroppsligen, vistas här på jorden.


Döden gick tätt, tätt intill mej några månader. Då vore det nästan förmätet att inte låtsas se sin följeslagare. Att "se döden i vitögat" blev ett begrepp för mej.

Djupt inom mej visste jag, att för att orka leva, och hitta lugn i mitt tillstånd så måste jag se döden djupt in i ögonen.


Jag gick åter på "den gråa vägen" och det var tufft. Döden blev åter rödfärgad, någon att luta mot om inga andra utvägar fanns. Den döden var och är inte meningslös. Den döden tar bort smärtor, den döden tar bort dej från ett liv som bara ger dej plågor och vedermödor.


Den meningslösa döden, att dö i strid, är för mej ett hån mot den underbara gåvan vi fått, min och din födslorätt, själva livet.


Jag känner stark medkänsla för de familjer som mist sina pojkar i en meningslös död.


Ta vara på era liv!











Naturligtvis har dom unga pojkarna inte den frågeställningen i sitt huvud.

 
 
Ingen bild

Jess

8 februari 2010 13:52

Tråkigt att folk ska dö. Men så fort det händer svenskar blir det värsta debatten.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards