Direktlänk till inlägg 16 februari 2010

Känsloredskap!

Av ILOS - 16 februari 2010 14:08

Vi har som människor ett stort register av olika känslor i vår kropp. Det är viktigt att bejaka och mottaga dessa känslor vid kontakt med barn.


Våra känslor är våra redskap för att stämma av hur vi mår, hur vi reagerar på olika saker. Känslorna hjälper oss som barn, och även som vuxna, att hitta vår plats i en grupp.


Skamkänslor har en mycket negativ klang, men är också en del av våra känsloredskap. Tack vare skamkänsla lär vi oss tidigt vilka saker som vi inte bör göra, när vårt handlade leder till en negativ attityd från omgivningen.


Skrattet är det tillstånd som har den mest läkande effekten för vår kropp. Men vad vore skrattet om inte gråten först fått komma ut. Det är viktigt att gråta, att låta olusten och sorgen rinna ut.


Som jag skrev vid inledningen är det oerhört viktigt att på rätt sätt hantera barnens känslor. Det är bättre att säga gråt ut och ta emot tårarna, istället för att avleda gråten. Skratta tillsammans med barnet, inte åt det. Låt barnet känna sig ledsen när du tar adjö, avsked gör ju ont, men var noga med att poängtera att det känns bättre sen igen.


Jag var själv avskärmad, speciellt från gråten, redan innan jag blev sjuk. Gråten skrämde mej och jag såg på tårar som en svaghet. Därför gick det lång tid innan tårarna kom. Jag lagrade all smärta i kroppen som blev alltmer stel som en pinne.


Skamkänslan att inte kunna arbeta, göra rätt för mej växte sig också starkare.

Därför är just skamkänslan speciellt, en känsla som bör hanteras mycket varsamt med barnet. Det kan vara oerhört traumatiskt att som vuxen få för starka skamkänslor. Jag skriver för starka, för det är just nyansskillnaden på skam som kan bli så fel med ett barn, och därigenom plåga henne/honom livet ut.


Jag är ganska säker på att känslor som skam, gråt, vrede, frustration etc måste bearbetas, helst när dom dyker upp för att du ska ha förmågan att känna äkta glädje.


När kände du äkta glädje senast!? Ställ dej den frågan och fundera vilka andra känslor som stå ivägen för denna ljuvliga livsbejakande känsla!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards