Alla inlägg den 18 mars 2010

Av ILOS - 18 mars 2010 12:17

Att vara människa är inte lätt. Precis när vi tror att vi fångat regnbågen, kommer regnet tillbaka och skymmer sikten.


Det, i mitt tycke, svåraste med att vara människa är alla oskrivna, osagda, osynliga krav och förväntningar från andra människor. Innan jag pga kroppens utmattningar och sjukdomar kastades in i på den gråa vägen, var det speciellt svårt.


Jag hörde till dom som gärna ville finnas till för alla. Det var nästan som om det var ett krav som någon ställt. Om du anses som duktig inom ett visst område, vilket jag tror vi alla är, blir det speciellt svårt att stå emot. "Du som är så duktig, kan inte du..". Det här gällde både på jobbet som i alla mina kontakter med människor. Jag sa inte nej.


Idag vet nog dom flesta att ett ja till något, är ett nej till något annat. I mitt fel blev det många nej till sådant jag egentligen ville göra.


Men tillbaka till de osynliga förväntningarna. Då jag så gärna ville "vara till lags" och blev/är en hejare på att pendla in sinnesstämningar, blev det oerhört jobbigt att ana att någon kanske inte var nöjd med mej. Jag kände det som om det var mitt fel och ville bara rätta till allting.


Idag är det annorlunda. Jag är fortfarande en snäll människa, vilket jag är stolt över, och jag ställer gärna upp för mina nära och kära bara jag kan. Men idag kan jag säga ett nej, utan att få dåligt samvete eller känna det som om jag gör något fel.


Idag vet jag, att det inte bara är min rättighet utan också min skyldighet att värna om mej själv. Jag orkar bära det faktum att det ibland är någon som blir missnöjd med mitt beteende. Nu vet jag att det är inte jag, utan den missnöjda som behöver jobba med sin egen bild av sig själv, i förhållande till andra.


Det jag fortfarande tycker är svårt att bära är, när jag känner att något är fel, men själv inte kan förstå vad det beror på. Vi människor har ju förmågan att vara missnöjda med varandra på olika sätt. Vi ställer dessa outtalade krav och tror att våra närmaste kan läsa tankar.


Att vara människa är inte lätt. Men jag tror att vi vinner på att vara raka och ärligt säga hur vi tänker eller känner. Jag tar hellre emot tankar om mej som inte är fördelaktiga, och får chansen att reda ut saker, än leva med känslan att något är fel.


Det är så lätt att mista värdefulla människor av fel orsaker.





Ovido - Quiz & Flashcards