Alla inlägg den 25 mars 2010

Av ILOS - 25 mars 2010 07:53

Inom sjukvården har jag träffat de mest fantastiska kvinnor. Ja, även fantastiska män, varav de flesta varit läkare, men de är främst kvinnorna  som etsat sig kvar i minnet. Dessa kvinnor med, oftast,  underbetalda jobb som jag kunnat prata med och hela tiden gett mej nya perspektiv och tagit fram mina egna tankar om livet.


Så entusiastiska, så varma har de kämpat vid min sida oavsett vilka tankar jag fört fram. De trodde alltid på det jag sa och uppmuntrade mej att to på mej själv.


En av dessa kvinnor föreslog att jag skulle planera för de sämsta dagarna. Hon menade på att de var bra att veta, vad jag praktiskt kunde göra när det blev en dag av fysisk eller psykisk vånda eller både ock.


Jag gjorde så och jag kan rekommendera dej som har värk eller andra problem att göra din egen plan. Kanske du kan se på en film, orkar du handarbeta, meditera etc. Var förberedd och ta emot den "dåliga" dagen med en motattack!


Kontentan av det hela blir att du just den dagen tittar på den där roliga filmen som väntar, eller fortsätter med det trevliga handarbetet och därigenom skapar något positivt med den "dåliga" dagen. Du slipper en hel del negativa känslor och kroppens eget må bra system aktiveras.


Det är tom vetenskapligt beviset numera, att kulturaktiviteter (tex som ovan) förnyar celler i hjärnan, och ökar dopaminet som tillför måbra känslor!

Skapa flashcards