Direktlänk till inlägg 30 mars 2010

Andning och känslor.

Av ILOS - 30 mars 2010 10:52

När barnet föds väntar vi på det första skriket, men dessförinnan kommer det första andetaget som fyller lungorna med syre, för vidare transport till alla vitala delar i kroppen.


Det är självklart för oss att vi andas, ingenting vi tänker på i vardagen. Långt innan jag drabbades av sjukdom hade jag en stressig period i mitt liv. Det var för ungefär 25 år sedan. Då märkte jag att det kändes trångt i bröstet, och att jag fick in för lite luft. Jag funderade först på astma eller allergi, men då jag vid ett tandläkarbesök fick höra att jag hade spända käkmuskler, började tänka i andra banor.


Jag köpte min första bok i avslappning med andningsövningar och bestämde mej för att följa alla goda råd i den till punkt och pricka.


Jag lärde mej andas, livsandas!


Genom åren, och inte minst vid mina sjukdomar, har jag haft nytta av den lärdomen. Det går inte en dag utan att jag för ner min andning till magen, och samtidigt blir uppmärksam om käkmusklerna är spända. Om så är fallet blir jag noga med att göra avslappningsövningar tills det känns bra igen.


Hur ska man andas då? Det jag lärde mej är att lägga händerna på magen, dra in luften genom näsan, känna hur magen spänns ut, och sedan sakta sila ut luften via munnen. Gör det några gånger i sträck och din kropp bli väl syresatt.


Om du står inför en utmaning, föredrag etc, och känner stress eller nervositet precis innan, då kan du hålla för en näsborre i taget, dra in luft genom den öppna näsborren, byta och släppa ut luften genon den andra borren. Det lugnar kroppen och du blir mer fokuserad.


Vi har alla den kunskapen i kroppen hur vi ska andas och skulle egentligen inte behöva lära det, men andningen blir påverkad och hämmad av nästan allting som berör oss. Du har väl noterat hur du nästan håller andan vid ett spännngsmoment eller hur du andas snabbare när du är arg.


Andningen går hand i hand med våra känslor och får fel rytm om du oftare är stressad än avslappnad.












 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards