Alla inlägg den 20 april 2010

Av ILOS - 20 april 2010 12:34

Vi människor är i grund och botten lika, det är min övertygelse. Alla har vi samma egenskaper att utveckla, men vi har olika förutsättningar att ta tillvara dom. Och vi har en genetisk skillnad med övervikt och undervikt till de olika egenskaperna.


Att veta hurdan just jag är, vad jag vill, vad som är viktigt för just mej, är inte självklart. Jag tror, som jag skrivit förr, att hela vår uppväxt har en otrolig betydelse för hur vi kan ta tillvara och utveckla de egenskaper vi trivs bäst med.


Hur ska du då hitta de "fiskevatten" där just du trivs bäst? Ja, det kan bli en lång väg att vandra om du inte haft turen att födas av föräldrar som haft förutsättningar att se det unika hos just dej.


De flesta föräldrar vill det bästa för sitt barn, men har ändå en otrolig förmåga att överföra sina egna åsikter över vilka egenskaper som är passande, eller vilka talanger som är bäst att utveckla. Som exempel kan jag  nämna det klassiska "snäll flicka", "söt flicka", "busig pojke", "pojkar gråter inte". "var inte blyg", "prata inte för mycket" osv.


I kombination med ett komplicerat förhållande till föräldrarna där barnet är osäkert om det är älskat, kan det vara förödande. Kärlek och trygghet är någonting varje barn eftersträvar att få, och om det enda sättet att få positiv feedback från föräldrarna är,att utveckla de egenskaper föräldrarna tycker om, då gör barnet det.


Det traumatiska som händer inom en människa som känner sig fel och skamfylld när hon är den hon borde vara, kan få dramatiska fäljder. Mitt råd till alla som känner sig "fel" är att nysta upp trådarna i livet och identifiera de omständigheter som kan ha påverkat dej i fel riktning. Alltså i en riktning som kanske välmenande föräldrar eller andra vuxna pekat ut. Det kan tom vara jämåriga barn som sagt något elakt till dej som fått dej att ändra riktning.


Släng bort den skamfyllda känslan av att gå emot dina uppfostrare. Hitta den väg som är din och du kommer inte att ångra dej. Det är så oerhört bekvämare att vandra på livets väg med en välputsad självkänsla, som du bara kan få, när du gör saker och utvecklar egenskaper som känns rätt för dej!







Ovido - Quiz & Flashcards