Direktlänk till inlägg 28 april 2010

Ge tiden tid.

Av ILOS - 28 april 2010 12:07

Ett italienskt ordspråk, som kom i min väg, satte igång tankar i mitt huvud; Ge tiden tid. Jag fick direkt en känsla av lugn och ödmjukhet men kände också att jag behövde bena upp det lite.


Efter alla trauman jag stött på och övervunnit, vet jag att det tar tid att hitta tillbaka till livet, eller framförallt att njuta av livet igen. Det går inte, jag kunde iallafall inte det, att känna en stormande glädje från den ena dagen till den andra ,av beskedet att jag skulle överleva.


Dels var kroppen rent fysiskt "misshandlad" av tumörer, operationer, cellgifter och mediciner, men den känslomässiga berg och dalbana jag gick igenom kändes värre att hantera.


Jag minns ett ögonblick , två månader efter min sista behandling, när solen lyste klar och jag gick ut i min trädgård. Hoppfullt böjde jag mej ner över växterna som precis börjat gro. Här måste jag väl ändå hitta glädjen igen!


Men jag kände ingenting, absolut ingenting och då brast det för mej! Jag rusade in och grät hulkande över en förlorad känsla, en frid som jag alltid fått ute i naturen, och nu var allt borta!


Ge tiden tid. Dom flesta av oss tycker att vi har för lite tid. Sanningen är att det vi har mest gott om, det är tid. Från det vi föds till det vi dör finns tiden där, omfamnar oss ständigt dag som natt.


Tiden fortsätter även när vi dör, när just du och jag är borta. Men den tid vi har här på jorden, den är begränsad. Den är inte ens rättvist fördelad. Var och en har sin tid.


Frågan vi alla borde ställa oss är "Vad gör jag med min tid?. Om du tar bort allt du gör som börjar med "jag måste" eller "jag borde", och sätter den tiden på "jag behöver", "jag vill" istället, så tror jag att du kommer att uppleva att du plötsligt fått mer tid.


Vad som händer rent praktiskt är att du gör fler saker som gör dej harmonisk och i balans, och mindre av saker som gör dej stressad och ur form. Summan av kardemumman blir att du mår bra eller mycket bättre.


Glöm aldrig bort att det är din tid på jorden nu och det är du som bestämmer vad du gör med den tiden.


Jag bestämde mej för att fortsätta göra saker som tidigare fått mej att må bra, och jag peppade mej själv med, att jag återigen skulle få känna den njutningsbara lyckan, av en solig morgon i min trädgård.


Jag trodde på tidens läkningskraft. Jag gav tiden tid.







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Skapa flashcards