Alla inlägg den 30 april 2010

Av ILOS - 30 april 2010 08:20

Mänskliga möten är en förutsättning för oss alla för att vi ska må bra. Även om självkänslan är stark, självförtroendet på topp, så behöver vi näringen vi får från varje möte.


Speciellt självförtroendet lever på prestationer, beröm och bekräftelse. För att kunna bejaka dig själv ska du ha en mycket stark självkänsla, och även om du har det så räcker det inte till. Du behöver andra som ser det du gör och säger att du gjort det bra. Då växer din självsäkerhet!


Det är ju inte riktigt sant att varje möte ger näring. Det finns otaliga möten som dränerar oss på energi. Vi kan inte alltid undvika dessa möten, men vi kan förbereda oss. Stärk dej själv dagarna före, fyll kroppen med positiv energi och träffa vänner som stärker dej. Då kommer du att gå "helskinnad" ur de energikrävande träffarna!


De positiva samtalen med goda vänner eller saker du gör tillsammans med dem stärker din självkänsla. Med de allra bästa vännerna behöver du inte prestera för att vara älskad och omtyckt. Det är därför dom är så oerhört viktiga för dej!


Jag hade ett stort självförtroende på mitt arbete och blev respekterad för det jag presterade. Att stärka  mitt självförtroende blev som en drog. Jag ville bara ha mer av den varan, att känna mig duktig och omtyckt!


Tack och lov har det visat sig att jag i botten av mitt jag också hade en hyfsad självkänsla. Den har burit mej över "mörka vatten" och fått mej att landa på ett mjukt och frodigt gräs.


Idag är jag inte "duktig" på prestationer men jag har fått den stora gåvan att få många nya vänner. Jag har kvar barndomsvänner där kontakten aldrig brutits, en vänskap som aldrig baserats på prestationer. En djup vänskap som bara lever sitt eget liv och aldrig tar slut. Tack för att ni finns!


Med några av mina nya vänner har samtalen fått ett djup som jag i "mitt tidigare liv" inte hade gett den tid som krävs. Min självkänsla mår så gott när vi träffas, fikar och pratar. Jag är så glad att ni finns!


I mitt liv är mycket ytlighet avskalat. Jag har hittat min unika kärna och vet exakt hur just jag ska kunna mår bra!



Ovido - Quiz & Flashcards