Direktlänk till inlägg 30 april 2010

Självkänsla/självförtroende/goda vänner

Av ILOS - 30 april 2010 08:20

Mänskliga möten är en förutsättning för oss alla för att vi ska må bra. Även om självkänslan är stark, självförtroendet på topp, så behöver vi näringen vi får från varje möte.


Speciellt självförtroendet lever på prestationer, beröm och bekräftelse. För att kunna bejaka dig själv ska du ha en mycket stark självkänsla, och även om du har det så räcker det inte till. Du behöver andra som ser det du gör och säger att du gjort det bra. Då växer din självsäkerhet!


Det är ju inte riktigt sant att varje möte ger näring. Det finns otaliga möten som dränerar oss på energi. Vi kan inte alltid undvika dessa möten, men vi kan förbereda oss. Stärk dej själv dagarna före, fyll kroppen med positiv energi och träffa vänner som stärker dej. Då kommer du att gå "helskinnad" ur de energikrävande träffarna!


De positiva samtalen med goda vänner eller saker du gör tillsammans med dem stärker din självkänsla. Med de allra bästa vännerna behöver du inte prestera för att vara älskad och omtyckt. Det är därför dom är så oerhört viktiga för dej!


Jag hade ett stort självförtroende på mitt arbete och blev respekterad för det jag presterade. Att stärka  mitt självförtroende blev som en drog. Jag ville bara ha mer av den varan, att känna mig duktig och omtyckt!


Tack och lov har det visat sig att jag i botten av mitt jag också hade en hyfsad självkänsla. Den har burit mej över "mörka vatten" och fått mej att landa på ett mjukt och frodigt gräs.


Idag är jag inte "duktig" på prestationer men jag har fått den stora gåvan att få många nya vänner. Jag har kvar barndomsvänner där kontakten aldrig brutits, en vänskap som aldrig baserats på prestationer. En djup vänskap som bara lever sitt eget liv och aldrig tar slut. Tack för att ni finns!


Med några av mina nya vänner har samtalen fått ett djup som jag i "mitt tidigare liv" inte hade gett den tid som krävs. Min självkänsla mår så gott när vi träffas, fikar och pratar. Jag är så glad att ni finns!


I mitt liv är mycket ytlighet avskalat. Jag har hittat min unika kärna och vet exakt hur just jag ska kunna mår bra!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards