Alla inlägg den 4 maj 2010

Av ILOS - 4 maj 2010 11:24

Jag har i stora drag skalat bort stämpeln "måste" vad gäller städning, trädgårdsabete, tvätt etc. Under mina år när kroppen vägrade samarbete, insåg jag att livet tickade på som vanligt, även om dammråttorna dansade bugg runt mina ben.


Inga fönster blev tvättade och jag kunde faktiskt se ut ändå, och när höstmörkret kom syntes inga spår av spindelväv eller flugskit.


Livet går vidare utan måsten som förblir ogjorda. T om tomten kom varje år, trots att golven inte lyste blanka ,eller bostaden luktade nytvättad, lussekatterna var köpta och julklapparna färre.


Ordet måste har tappat sitt gastkramande grepp om mej. Jag har fått min frihet tillbaka, och hänvisar det ordet enbart där det hör hemma. Tex "måste" jag laga mat även de gånger jag inte har lust, men oftast har jag lagat så mycket mat när jag har lust att det räcker till de "olustiga" dagarna!


Kontentan av det hela har blivit att jag upptäckt att lusten kommer när jag minst anar det. Jag får faktiskt lust att röja och städa ibland, jag får lust att laga mat och när jag inväntar lusten så går allting smidigare. Som bonus märker jag att mitt hem ser ändå ganska välstädat ut.


Jag jobbar inte längre i motvind med hemsysslorna, och därför gnager dom inte som ett borde som aldrig blir gjort.


Trädgårdsarbete är ett ord jag inte längre använder. Jag kallar det för ett fritidsintresse. Det finns ingen dag jag går ut och gräver i myllan när jag inte vill.

Det är ju så finurligt med det som växer att det kommer upp ändå och trotsar ev ogräs. Det går att njuta av vackra växter ihop med ogräs, och ordet "ogräs" är ju bara ett namn vi hittat på. Allt som växer upp är ju växter!


När hösten och vintern kommer förmultnar allt ändå, och varje vår får vi en ny möjlighet om vi vill skapa en speciell trädgård.


Precis som med städningen ser min trädgård välansad ut av bara farten. Allting i den är skapad med lust och glädje. När jag går där och tittar känner jag bara en stor livsglädje inga betungande jobb!


Ett arbete "måste" man gå till för att försörja sig, vare sig man gör det ovilligt eller med glädje, men låt det vara inramningen i ditt liv. Fyll  din "tavla" med saker som stärker dej,som ger dej energi och lycka.


Se denna tavla, som är din, för din inre syn och tänk på hur vackert du ska "måla" den, bara för din egen skull.




Ovido - Quiz & Flashcards