Alla inlägg den 5 maj 2010

Av ILOS - 5 maj 2010 12:51

Jag vet att många kanske tycker, att jag är en jobbig optimist och rentav hurtig.

När du mår dåligt kan det kännas rentav hopplöst att läsa ,hur jag hanterar mina dagar, och det ser ut som om livet leker varje dag.


Men jag lovar, jag "kurar skymning" med jämna mellanrum. Jag har stunder, ibland en hel dag när jag kurar ihop mej, och stänger ut min omgivning. Konstigt nog finns det en viss njutning i det att tänka att "jag skiter i allt, ingenting blir bättre ändå". Ja, jag är en sådan livsnjutare att jag tom kan njuta av att må dåligt. Det är lite skönt att "inte sköta sig" och bara strunta i allt.


Det är faktiskt tillåtet att må dåligt, det är inte brottsligt. Att må dåligt är mänskligt, det hör till vår natur att peila in lite olika känslomässiga nivåer. Vi hämtar kraft och inspiration när vi "kurar skymning"!


De senaste åren har varit som att sitta i en berg och dalbana, hoppas, tappa hoppet, gråt och skratt om vart annat. Jag har blivit en mästare i mitt eget känsloliv. Det är viktigt att lära var gränsen går mellan att kura skymning till att sakta dras in i en depression.


I min skymning är jag trygg, men de svarta molnen lurar på himmelen. Jag har lärt mej alla tecken för när de är i antågande. Då vet jag att det är dax att resa sig och invänta morgonsolens första strålar. Människor som jag, som varit nära att mista sitt liv, kommer alltid att bära med sig en sorg, det är min övertygelse.

Livet är oss så kärt och bara tanken på att dö kan innebära en vånda.


Jag kurar skymning för att orka med den sorgen och leva livet fullt ut resten av tiden.






Av ILOS - 5 maj 2010 08:16

Dag som natt står den där, livets smörgåsbord, uppdukat med de läckraste rätter och en guldskimrande duk. Den bjuder in dej; kom och ta för dej!


Livets smörgåsbord är för evigt, iallafall så länge jorden snurrar runt i sin axel och fortfarande har liv. Men livet väntar inte. Livet har skickat sitt inbjudningskort när du föddes.Det finns något för alla och en var. Det är upp till dej att gå runt och njuta och bestämma dej vad som lockar.


Vad är det som hindrar just dej att fylla din tallrik? Ställ dej frågan vad du vill få prova på innan det är för sent. Fråga dej hur du ska bära dej åt för att nå den där godaste biten som ligger längst bort på bordet. Du har kanske för korta armar eller är det någon med vassa armbågar som står i vägen!?


Livet väntar inte. Livet är här och nu.


Din största invändning är kanske att du jobbar så många timmar varje dag. Men ställ då inte så höga krav, och minska på dina förväntningar. Det är bättre att smaka på en aldrig så liten mumsbit, än att stanna kvar i tv-soffan och gräma sig.


Det fantastiska är att den där lilla mumsbiten, som du med omsorg valt, kommer att fylla och mätta dej mer än alla bitar tillsammans, som du låter någon annan välja åt dej!


Red ut ditt liv. Vilka sysselsättningar är dina egna personliga val? Gömmer du dej bakom en partner, förälder, arbetsgivare, för att du inte törs gå fram till bordet och välja!? Träffar du inte vänner som tillför dej mycket pga att din partner, eller annan person, inte vill det?


Kasta ett öga på ditt högst personliga inbjudningskort. Du är utvald av självaste livet. Du är här för att delta och njuta. Rama in ditt kort och känn hur speciell just du är.


Det finns en plats för dej runt bordet. Slösa inte på mer tid. Ta för dej!

Ovido - Quiz & Flashcards