Alla inlägg den 25 maj 2010

Av ILOS - 25 maj 2010 15:41

När vardagen bjuder på alltför tufft motstånd gäller det att fokusera bakåt och framåt i tiden.


Ibland är nutiden bara too much, och det där med mindfulness känns överansträngt. Hur orkar man vara här och nu, när det just nu är så himla jobbigt?


Mina svåra dagar var som ett långt pärlband med svarta pärlor, dag som natt. I vanliga fall får vi människor uppleva en svart pärla då och då, men däremmellan de gladaste gula och röda.  Därför orkar vi.


När de svarta pärlbandet är så långt att det aldrig verkar ta slut, om inte döden befriar dej, då behöver du ta till de djupaste krafter du har i ditt inre. Lita på att dom finns, och låt döden vänta förgäves.


Jag försökte se bakåt i mitt liv och hitta någonting som gett mej både stor glädje och harmoni. Trots mitt svåra tillstånd lyckades jag känna hur det kändes då, och den känslan överförde jag till hur det skulle kännas i framtiden när jag var frisk.


På så vis nyttjade jag mindfulness, trots allt, och fick några minuters frist från plågan. Varje dag förskte jag förlänga den där stunden, där jag kunde känna lite behagliga känslor. Jag såg inom mej hur dessa behagliga känslor skulle växa sig allt större, och slutligen ta kontrollen, och besegra över det obehagliga tillståndet.


Det gav mej en stor tillfredställelse att känna, att det fanns delar i mitt fysiska och psykiska tillstånd jag kunde styra över.


Våga stå ut och förlita på att allting ordnar sig!


En dikt;


Jag längtar efter friheten

att bara vara

att andas lätt

utan tankar

Jag längtar ut ur min kropp

få flyga fritt

släppa alla tyngder

bara andas ut.





Skapa flashcards