Alla inlägg den 28 maj 2010

Av ILOS - 28 maj 2010 15:46

Hemma hos min svärmor finns en vepa i köket där det står "Ingen kan allt men alla kan något". Det stämmer bra. Vi kan alla något riktigt bra, vissa saker halvbra, men ett och annat känner vi oss främmande inför.


Vi är bra på att ställa höga krav på oss själva i tron att alla andra är så mycket duktigare. Jag har haft ganska många olika chefer på mitt jobb, och det har verkligen stämt, att de kvinnliga cheferna ställer högre krav på sig själva än de manliga.


Jag kan inte säga att den ena eller den andra varit bättre eller sämre chef beroende på kön, men sättet att förklara och berätta har varit lättare för de kvinnliga. De har tagit ner fackspråket till en begriplig nivå och plötsligt förstod, iallafall jag, allting så mycket lättare.


Om vi människor, du och jag, kunde bejaka och glädjas över den begåvning vi har, och acceptera att vi inte är fullkomliga, då kunde vi människor mötas på ett annat sätt.


Att börja ett nytt jobb eller få en ny befattning innebär både spänning, stimulans och en stor utmaning. Varför tror så många av oss(speciellt kvinnor) att vi ska kunna jobbet innan vi ens provat på det? Min erfarenhet visar att man kan lugnt tacka ja, när man har både erfarenhet, kunskap och brinner för det jobbet innebär.


Man kan tom med tillförsikt börja med något nytt även om bara nosat lite på ett område. Det viktigaste är att man har intresset och viljan att lära sig nya saker.

Vi har , som sagt, alla olika begåvningar och därmed tillför vi alla olika saker till ett arbete.


Mitt råd till alla som börjar ett nytt arbete, är att ta tillvara den kunskap som redan finns via dina nya arbetskamrater, prata med någon som ev ska sluta, fråga och använd dej av all expertis som finns.


Du ska känna dej trygg i att du är utvald pga av den kunskap just du besitter, din unika förmåga att använda dej av den, och den känslan du har för hur man för ett arbete vidare mot nya mål.


Se på dina nya medarbetare som en del av den helhet som ni tillsammans bildar. Stäng inte ute deras kunskap, ingen begär att just du ska kunna allt. Vi blir alla glada när någon frågar om råd och hjälp!


Jag tyckte om att jobba tillsammans med olika åldersgrupper. De yngre blåste liv i det invanda och blåste bort förlegade rutiner, de äldre gav stadga och stabilitet.


Vi behövs allihop!




Ovido - Quiz & Flashcards