Alla inlägg den 4 juni 2010

Av ILOS - 4 juni 2010 09:50

Vår pappa sa till mej och min syster "bli aldrig någons dörrmatta, tjäna era egna pengar, och bli både självförsörjande och självständiga"! Gift er av kärlek!


Man kan tycka att "gift er av kärlek" låter lite väl gammaldags. För visst är det väl så nuförtiden att kvinnor och män gifter sig av kärlek eller...!?


Jag och min syster tog verkligen till det budskapet, att bli självständiga, och den styrka vi känner inombords, lade vår pappa grunden till. Vi kan också se att våra döttrar klarar sig bra ute i livet.


Kvinnor kan allt det män kan, sa pappa, och kanske mer därtill, men, fortsatte han, under en av våra otaliga samtal om livet, redskapen är byggda av män för män. Den dagen kvinnor bygger sina egna redskap kan ingenting stoppa dem, för att nå de mål de själva vill.


Så tänker jag om alla "redskap" vi behöver när vi av någon anledning mår dåligt.

Det gäller att hitta de rätta verktygen som passar just dej! Jag kan skriva spaltmeter om hur jag kämpade mej ut ur sjukdomar, men det är upp till dej att hitta dina verktyg.


Om du känner att det inte passar dej att prata med tex en kurator, kanske en god vän passar bättre!?  Du kanske behöver bygga upp dej rent fysiskt, med bra mat och motion, för att överhuvudtaget kunna vara mottaglig vad gäller den psykiska biten. Glöm aldrig att det fysiska och psykiska håller varandra i handen, för evigt förbundna.


Det du inte gör för själen gör ont i kroppen, om kroppen får lida, gallskriker själen i form av ångest, depression etc.


En god början är att inte bli någons dörrmatta, kvinna som man. Släng ut den och rulla istället ut den röda mattan enbart för dej. Se framför dej hur du går på den, och vilken beundransvärd person du är!


Du är du och ingen annan kan ersätta just dej! Sträck på dej!




Skapa flashcards