Alla inlägg den 13 september 2010

Av ILOS - 13 september 2010 07:45

En kompetent och empatisk ung kvinna, blev min samtalspartner efter mina cancerbehandlingar. Hon lärde mej framförallt den nytta man har av att ha hela sitt känsloregister komplett, vilket jag varit inne på vid tidigare inlägg.


När jag tänker vidare på det, så förstår jag verkligen vikten av att också ha alla känslor välstämda, som ett piano som klingar väl i ett musiköra.


Dom flesta av oss vet vad det är att vara medberoende, men då tänker vi i första hand på någon nära anhörig som är alkoholberoende, där vi tillsammans med den beroende, gör allt för att dölja missbruket.


Jag tänker mej att samma förhållande finns där vissa känslor växer sig större och större, som en elak cancersvulst. Då tänker jag på avundsjuka, svartsjuka, aggression och t om att bli för snäll.


Om du har en nära vän eller anhörig som tex lider, jag skriver lider för det är så det är,av svartsjuka, så börjar du lätt anpassa dej själv, så att den närståendes "sjukdom" inte bryter ut.


Men vad händer i förlängningen? Den vars känsloregister inte är välavstämt, med växande "svulster" här och där, eller bara en, får aldrig en chans att skära bort sin tumör.


Att bli medberoende med någon som är för avundsjuk, för svartsjuk, för snäll, för arg etc leder bara till större lidande för den närstående.


Det är viktigt att lägga problemet där den hör hemma! Min cancertumör opererades ifrån mej, inte från någon annan.


Låt din anhörige/a få bättre livskvalite´ genom att tala om att du är medveten om problemet och erbjuder hjälp för att stötta honom/henne.


Vi borde alla hjälpas åt och sluta vara medberoende!

Skapa flashcards