Alla inlägg under september 2010

Av ILOS - 1 september 2010 13:17

   Jag pysslade i min trädgård på förmiddagen, och tittade med förundran och stolthet på några blommor som jag har. I sommar när jag kom hem med plantorna tyckte min man att "de där nog inte skulle klara vindar och regn".


Men jag var fast besluten att få ner dom i backen, dessutom nästan i mitten av gräsmattan, där de inte har stöd av andra stabilare växter.


Så tänker jag också om oss människor. Den till synes sköraste av oss kan ha en vilja av stål, står emot grupptryck, klarar av ångestanfall, reser sig upp i det oändliga, börjar om på nytt etc.


Du som känner dej svag och nästan har tappat tron på din egen styrka, eller alltid trott att du ingen styrka har, tänk på att du, precis som alla andra, har en kraft inom dej.  Den kraften är bara till för dej, den är din egen.


Din inre styrka, din kraft, lever så länge du andas och finns, men det är upp till dej att använda den. Mest troligt använder du "motkrafter", i ditt liv, som om du ville dölja den styrka du har.


Se på din kraft som en stor sten, diamant eller vad du vill, polera den så att den lyser upp, lita på den och våga leva.


Ta ett steg i taget och ställ inte stora krav på dej, det tar tid att lära sig leva kraftfullt!


Mina "svaga" blommor har stått emot både sommar- och höstvindar och kraftigt regn, och visat sin styrka med råge.  Den som böjer sig inför livet har bara inte nyttjat sin kraft ännu!



  





Av ILOS - 1 september 2010 07:54

De unga som växer upp idag, i detta informationssamhälle, kanske blir rustade för att kunna hantera alla val, som vi nästan dagligen får göra. Eller så är dom extra stressade pga detta. Vi som varit med ett tag kan tycka att det blir för mycket.


Det går att välja på många olika sätt, det billigaste, det miljövänligaste, det vackraste, det senaste etc. Men det går också att göra val där vi tyvärr lämnar hjärtat någonannanstans.


Vi kanske inte vill hjälpa barn i nöd i fattiga länder och "gömmer" oss bakom att hjälpen ändå inte kommer fram. Vi vill inte ha dyrare bensin för det är ingen ide´ att lilla Sverige visar framfötterna. Vi väljer inte rättvisemärkt mat för att vi säger att vi inte tror på det.


I allting som kostar extra pengar för oss, hittar vi de mest otroliga argumenten, för att inte delta eller för att inte vara givmild.


Tänk om vi skulle kunna använda vår uppfinningsrikedom till att värna om dom som har det sämre ställt, till att värna om vår miljö, till att kämpa ännu mer för att få "ren" mat på bordet.


I år har vi val och vi kommer att välja att rösta för eller emot något. Jag försöker alltid tänka på hur jag vill ha det i mitt samhälle och sedan se vilket parti, som mest passar ihop med mina drömmar.

 

Många väljer att rösta emot. De kanske inte tror på sitt val, men vill absolut inte ha ett visst parti som vinnare, och därför röstar de på något annat.

 

Tyvärr gör vi människor ibland likadant med vänner. Vi väljer att umgås med en vän för att visa någon annan att "dej vill jag inte vara med".

 

Det krävs styrka och mod för att verkligen göra val efter sitt hjärta och förstånd, att låta det egna argumenten "emot" inte få ta för stor plats.

 

Att istället "ta emot" budskap som stämmer med dina åsikter, att göra handlingar som stämmer med dina värderingar, det kan ge dej en otrolig styrka.

 

Du som ska göra ett val och röstar för, kommer att känna dej ganska nöjd, du som röstar emot kan aldrig bli helt nöjd. Hur resultatet än blir så har du kanske inte röstat på det du tror, du har röstat emot det du inte tror på.

 

Kontentan är att vi lägger för stor energi på att hitta felen, istället för att stärka våra tankar och sinnen med de som är positivt för oss.

 

Använd din demokratiska rätt att rösta och rösta på det som är rätt för just dej!

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards