Alla inlägg den 2 oktober 2010

Av ILOS - 2 oktober 2010 08:29

Jag såg ett program på tv med en fantastisktjej som heter Lena Maria. Hon föddes utan armar, och har höftproblem. Någon ställde en fråga till henne vad hon skulle göra om hon plötsligt fick armar!? "Då skulle jag sticka två tröjor samtidigt!", svarade hon spontant.


Det kallar jag för att leva, inte bara överleva. Många, många av oss som föds "hela" klarar ändå inte av att leva. Det visar hur oerhört viktigt det är, att inte begränsa sina barn för mycket, både vade gäller fysiska aktiviter, men framförallt, tycker jag, den mentala biten.


Det är ju där det sitter, i din hjärna, vad du förmår att göra med ditt liv. Absolut inte i för småa bröst, för korta ben etc. Fint utseende kan vara en tillgång, men också en faktor, som lägger hinder på din väg på olika sätt.


Du som har en underbar sångröst kanske tänker, "om jag bara vore sötare, snyggare, tuffare etc" så skulle jag kunna bli något.


Denna Lena Maria, utan armar, är en firad artist i framförallt Japan. Hon har t om fått en egen manga bok tecknad, med henne som huvudperson, och det får bara riktiga storheter i Japan. Hennes röst är underbart vackert. Men det vackraste med henne är ändå hennes personlighet. Hon har fått förmånen att föddas till absolut rätt föräldrar, som såg henne, och inte satte fokus på att hon inte hade några armar.


Hennes familj har konstaterat, "så här ser Lena Maria ut"! Vilka "redskap" i livet passar bäst för henne? Hon har inte behövt anpassa sig till familjens, samhällets normer för hur man "ska" se ut. Hon har hittat sin egen plats och hon har inte begränsat sig det minsta.


Hon blev en firad sångerska, men gjorde också i sin ungdom karriär inom simningen, där hon valde en simstil, där en kropp utan armar var en tillgång. Naturligtvis blev hon en stjärna även där.


För mej är hon en förebild och absolut en av dessa ljusmänniskor som sprider värme i världen.


Det finaste hon har gjort, är att japanerna slutade "gömma" sina handikappade efter de fått lära känna henne.


Lena Maria lever verkligen fullt ut, och när jag ser och hör henne har jag inga tankar på att hon saknar armar! Och jag lovar, hon stickar så snabbt med sina fötter att jag inte skulle hänga med, trots att jag har händer!






Skapa flashcards