Alla inlägg den 6 oktober 2010

Av ILOS - 6 oktober 2010 11:23

Målsättning har blivit ett begrepp under de senaste tjugo åren; att sträva mot en idealvikt, att träna, att göra karriär, säjlmål, kunskapsmål etc. Listan kan göras lång.


Jag tor att det är bra att sätta upp mål här i livet, men jag tror att vi gör det, för att nuet vi lever i, inte är tillräckligt tillfredställande. Det är lättare att skjuta upp den där känslan av obehag, oro, rastlöshet, längtan etc, istället för att stanna upp och ta itu med den.


Jag menar att den människa som känner sig lika hel i nuet, i sin vanliga vardag som när hon/han gör spännannde saker, är en person som lyckats nå harmoni. Det borde ju inte vara dina aktiviteter som i första hand helar dej, utan mötet med dej själv i vardagen.


Alla vet vi ju hur underbart det kan kännas att nå toppen på berget, att nå sitt mål! Du jublar, och känner dej kramad av alla härliga må bra hormoner, som dansar i kroppen!


Men sedan då? Den där baksmällan som kommer! This is it! Det är över, målet är förbrukat och en gapande tomhet av grådagar väntar, till dess du finner nya utmaningar.


Många av oss kan ju hålla på så där hela livet, med ständigt nya mål ,som tar oss över "svaga isar" och hjälper oss att behålla fast mark under fötterna. Och det är ju ett sätt att leva, som ändå hör till de bättre. Det är absolut värre att döva sin tomhet, sin nedstämdhet, sin livströtthet med olika droger. Det är verklighetsflykt om något!


Jag behövde mina mål när jag var sjuk, att klara timmen, att klara dagen, att orka med alla behandlingar, att äta, att promenera. Då var det inte läge för att njuta av nuet, då var det verkligen själva målet som stod där som en lockande hägring.


Jag har med hjälp av olika mål, snart tagit mej fram tre år, räknat från den dagen, då jag fick min cancerdiagnos. Nu är tiden här när jag kan gå ett steg vidare. Därför kommer dessa tankar upp om målsättningar.


 Jag fick förmånen att bli frisk, jag lyckades lura döden, det har gjort mej nyfiken på hemligheten, med att kunna leva i nuet, utan annat mål ,än att jag, precis som du, kan använda sin livskraft till att må bra.


Du är inte dina mål!








Ovido - Quiz & Flashcards