Direktlänk till inlägg 7 oktober 2010

Ingen ålderscharterbeställning.

Av ILOS - 7 oktober 2010 12:20

Jag blir både berörd och mycket rörd, när jag ser människor, de gamla, som pga av sin ålder, lever i en kropp under förfall, som ändå får komma ut. Det är underbart med anhöriga, vänner eller personer i tjänst, som tar med även den som kommer med rullator, till affären för att få handla sin mat själv.


Det här är ett stort "utanförskap" som det pratas mycket lite om. Visst, diskussionerna går, speciellt under valtider, om hur vi vårdar och tar hand om de gamla. Men det här med gemenskapen, att känna samhörighet, att få vara en naturlig positiv kraft, tillsammans med andra människor, inte bara ett "vårdpaket", den aspekten är bortglömd.


Det är faktiskt så, att både du och jag, om vi inte dör mitt i livet, går samma öde till mötes. En dag står du där, och hamnar i händerna på andra människor, i bästa fall omtänksamma anhöriga, som ska besluta om din tillvaro. Du får ingen möjlighet att bläddra i en "ålderscharterbeställning" med "all inclusive". Din "resa" bestäms över huvudet på dej. Din tillvaro inrutas av andra.


Du får säkert ett boende ( dock läste jag om en 80 åring som blivit uppsagd från lägenheten då han haft bråkiga "vänner" på besök, o nu var han hemlös o tillbringade dagarna på varuhus, o sov på parkbänkar), med säng, omvårdnad och kanske någorlunda varm mat.


Men hur kommer det att kännas inom dej? Även om din kropp är skröplig och inte vill lyda dej längre, så kan det mycket väl hända att du fortfarande har kvar en stor hjärnkapacitet! Men vem bryr sig?!


Det pratas om individen i samhället, att se den enskilda människan. Men när du blir gammal då är du ingen individ längre. Då är du bara gammal, förbrukad och en stor kostnad.


Jag blir ledsen över, att vi människor tycks sakna förmågan att bry oss om alla, inte bara den som hela tiden levererar produkter och tjänster, som ger klirr i statskassan.


På nära håll har jag sett, hur stimulans och sällskap gör underverk, även med den som uppnått hög ålder. Jag är säker på, att det skulle klirra ännu mer i de svenska finanserna, om vi kunde se vilken livserfarenhet de gamla har att erbjuda oss.


När en hjärna fungerar väl fast kroppen är gammal, finns det otroligt mycket insamlad kunskap, som vi bara dumpar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Skapa flashcards