Direktlänk till inlägg 17 november 2010

Livets mentala träning.

Av ILOS - 17 november 2010 13:26

Vi för alla olika kamper i vår egen vardag, tom det lilla dagisbarnet har sin kamp, sina konflikter, sin utsatthet, utan föräldrarnas vakande ögon. Skolbarnen kämpar för betygen, för att få kompisar, att inte bli mobbade.Vi vuxna har ett arbetsliv med ett hårt tempo och krav på att göra karriär.


Du fixar oftast allt det där ganska bra, både du som är gammal och du som är ung. Men ibland blir det för mycket, du går in i väggen, blir arbetslös eller sjuk.


Ribban för hur mycket vi orkar uthärda, höjs nästan i samma takt, som livet skickar utmaningar att bemöta. Jag skriver "nästan" för den mentala biten halkar efter, för mej var det så iallafall, och du får kämpa för att orka ta till dej allting som händer.


Det är lättare att orka med sitt liv, med sin dag, när stormvindarna känns outhärdliga, om du kan förstå hur du fungerar. Vi botar först och kan bättre  förstå de fysiska bitarna, men om du precis har mött din första riktigt stora motgång, kan den mentala biten bli riktigt svår.


Men det är ok så. Orka bara vara i det och acceptera att det är tungt. Du får en mental träning, vare sig du ville det eller inte, och din lärare är livet självt.


Det är inte meningslöst att leva och sedan dö. Det är inte heller meningslöst att du levt även om du dör ung. Den tid vi alla har här på jorden är olika, men vi är alla en bit av det pussel som utgör hela universum, eller jorden, eller Sverige , eller den ort du bor i, men i din viktigaste pusseltavla är du en del av din familj, dina släktingar,dina vänner, dina arbetskompisar och andra närstående.


Du har aldrig levt förgäves, och det tror jag är det första du ska ta till dej, om du inte vet hur utgången blir i din sjukdom.Den tanken hjälper dej att avdramatisera döden. Eller om du "misslyckats" med jobb och studier, ingenting av det du gör är förgäves. Din del i pusslet kan gömma så många olika saker, och allt du gör och alla prövningar du får, lämnar olika avtryck.


Att vara mitt i kaoset när livet rasar är tufft. Men om du mår väldigt mentalt dåligt just nu, så kommer du inte att göra det hela tiden. Du kommer att märka att din pågående mentala träning gör nytta. Du får erfarenhet av hur det är att må dåligt, och plötsligt kommer det stunder när du lyckas må lite bättre en stund, genom att sysselsätta dej med något du brukade tycka om att göra.


När du kommit så långt då har du hittat vägen som leder till förnyad styrka. Du kommer att fortsätta gå vilse ibland, men du hittar alltid tillbaka.


Du är inte ensam. Vi är många som gått igenom svåra saker och det är så många som är mitt uppe i det nu.


Var rädd om dej!

 
 
Ensammalejonmamman

Ensammalejonmamman

18 november 2010 11:50

Vilken fantastiskt fin blogg du har! Kände att jag fick mycket av att läsa den! Tack! Kramiz

http://ensammalejonmamman.bloggplatsen.se

ILOS

18 november 2010 15:55

Tack,när mina ord hittar hem hos någon då värmer det mej!
Kram!

 
Ingen bild

bwow@bloggplatsen.se

18 november 2010 14:53

Jätte bra inlägg verkligen, själv har jag en sjukdom som heter bipolär.så livet är en kamp.. varje dag... men har fått lärt mig att kämpa!

ILOS

18 november 2010 15:51

Tack ska du ha och en kram från mej!

 
18 år och ska skaffa barn

18 år och ska skaffa barn

18 november 2010 16:22

Vilken mysig blogg du har :) följa gärna med på våran resa från att bara vara två till att bli tre. Vi är två atronåringar som försöker skaffa barn. Kom in och kika lite, lämna gärna ett spår!

http://www.Viskablitre.bloggplatsen.se

ILOS

19 november 2010 07:56

Tack, lycka till!

 
WideOpen

WideOpen

19 november 2010 00:21

Så vackert och jättebra formulerat och skrivet!
Känner igen mycket i det du säger.

Var rädd om dej du också och vad underbart att "det gick bra" och att du sitter här nu med den visdom och kunskap som du har! ☼

Allt gott!

http://www://witharmswideopen.bloggplatsen.se

ILOS

19 november 2010 07:53

Tack så hjärtligt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards