Direktlänk till inlägg 22 november 2010

Mannen med nyckelklippan!

Av ILOS - 22 november 2010 07:48

Jag drömde en gång, när jag var mitt uppe i min utmattning om ett hus, där alla dörrar var vidöppna. Du är det huset, viskade någon till mej och en man klev in. Han räckte mej en stor nyckelklippa, men sa, innan du får den ska vi gå runt i dina rum.


Tyst följde jag efter honom. I ett av rummen satt min familj och mina närmaste, svartklädda och sörjande. De gråter för att du är död, sa mannen. Men jag är ju inte död, försökte jag protestera.


I ett annat rum var det iskallt. Dina känslor håller på att frysa ihjäl och din kropp är stel av kyla, mässade mannen. Varför, varför tar du inte hand om dej, fortsatte han frågande.


Så gick han igenom rum efter rum och sanningen om mej själv kastades rakt emot mej, sanningen om hur jag vanvårdat mej själv. Jag skämdes oerhört. Som en av de lyckliga som fått födas till denna jord, hade jag ändå inte varit nöjd. Jag hade kämpat för att bli ännu duktigare, ännu snällare, att anpassa mej till andra mer än till mej själv. Bara för att jag inte hade kraften, att ta den plats på jorden som var min. Min egen plats som födslorätten abonnerar.


När mannen visat mej runt i alla mina rum vände jag skamset blicken mot honom och lovade bot och bättring. Han smekte min kind och räckte mej nyckelknippan. Vårda den ömt, sa han, lås alla dörrar och släpp bara in dom som ger dej energi, och tänk bara på saker och händelser som ger dej positiva tankar. Jag ska finnas för dej i nio år, men sedan måste du lärt dej din läxa och klara dej själv.


Plötsligt försvann mannen och jag vaknade ur min dröm med blandade känslor och mycket att tänka på. Men den drömmen ruskade om mej ordentligt och blev början till ett nytt sätt att tänka för mej.


Jag började skydda mitt varumärke!


Gör det du också! Se på dej själv som den unika personen just du är. Ingen annan är exakt som du. Inte ens om du har en tvillingsyster/bror är hon/han exakt lik dej. Varför ska du då jobba så hårt på att vara en kopia av dej själv?


För det är just det du försöker när du inte blir vän med de egenskaper som är dina, med dom tankar och värderingar som du kan stå för, eller med det utseende som visar oss andra att "här kommer just du".


Det är när du tillåter oförsiktiga medmänniskor att rispa på ditt märke, som du börjar att blöda.Som hel och hållen bär du stolt upp din fana och känner urkraften och gensvaret från din egen kropp, både fysiskt och mentalt.


Om din dörr också förtsätter att stå vidöppen för ovälkomna gäster, kommer du förr eller senare att börja förblöda, Din kropp sjunker ihop av skamkänslor över dej själv, och försöker desperat efterlikna någon annan, någon bättre.


Men för dej finns ingen som ens kommer i närheten, av en sådan fullbordad människa som du är, just för dej. Det är helt lönlöst att försöka bli någon annan.

Du kan aldrig må bättre än i din egen kropp, när du vårdar den på alla sätt.


Min läxa blev tuff och svår och jag får fortfarande läsa på, men nu är jag inne på det nionde året, enligt min dröm, och ska snart stå på egna ben! Men jag känner att det kommer jag att klara, för poängen är just att använda sina egna ben, och inte stå på andras!

 
 
Sharp

Sharp

22 november 2010 08:46

Bra, intressant och spännande. Jag förstår vad du menar. Mycket intressant dröm...en varning.?

http://www.sharp.bloggplatsen.se

ILOS

22 november 2010 14:51

Tack, jag såg drömmen som en vägledning inte som en varning!
ILO

 
vickan

vickan

22 november 2010 12:02

Hu då. Ryser faktiskt lite när jag läser om din dröm. Du måste ha känt dig väldigt olustig när du vaknade. men inget ont som inte har något gott med sig sägger man ju och uppenbarligen så har det kommit något gott ur drömmen. Lycka till i livet! kram Vickan

http://annehlie.bloggplatsen.se

ILOS

22 november 2010 14:50

Jag kände mej inte olustig snarare kände jag mej mindre ensam och kunde ta till mej budskapet!

Lycks till du med/kram från ILO

 
; )

; )

22 november 2010 17:01

riktigt spännande & dröm, och jätte bra skrivet!
fick mig faktiskt o tänka om ..:)

http://www.zanaa.bloggplatsen.se

ILOS

22 november 2010 18:42

Tack!/ILO

 
Sharp

Sharp

22 november 2010 22:47

..Ja, eller vägledning som du skriver. Någon vill ju helt klart säga dig nåt. (alla har vi med oss någon). Kolla gärna mitt inlägg "hjälp det spökar" på min blogg.

http://www.sharp.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards