Direktlänk till inlägg 9 december 2010

Fas 3.

Av ILOS - 9 december 2010 07:15

Jag hörde i radion om arbetslösa som hamnar i fas 3, och det ger mej direkt associationer till bortsorterade människor med stämpeln mindre värda. Om jag förstått det rätt, ska de här människorna arbeta utan lön från arbetsgivaren, eller om vi vrider på det , så får arbetsgivare gratis arbetskraft.


Det är inget fel i att arbeta, tvärtom. De flesta av oss vill göra rätt för oss men vi vill också få lön för det vi gör. Jag trodde att vi i landet Sverige, för länge sedan lämnat det stadiet när vi hade slavarbete.


Visst, de här arbetslösa som hamnar i slutfasen får pengar, försörjningsstöd fd socialbidrag, eller aktivitetsstöd från Försäkringskassan som ger dom ung 5000-9000kr netto i månaden att leva på. Vilken lön ,va!


Ska du som medborgare i detta land verkligen behöva leva på socialbidrag, om du utför heltidsarbete och om du dessutom är så duktig, att du kan lära dej nya jobb hela tiden? Det är skrämmande och vem som helst kan hamna där, ingen sitter säkert mer.


Många av dom här arbetslösa har haft jobb med riktiga löner, de har varit duktiga, dugliga och stolta över att vara en kugge i samhället. Nu får de förnedra sig, bli straffade för att de inte lyckats hitta ett jobb.


 Vad tror ni händer med deras självförtroende, med självkänslan? Det kan vara så att vårdbehovet stiger för dessa människor. Det måste vara oerhört tungt att gå från ett välordnat liv där många haft samma jobb upp till 20 år, till denna oroliga värld där du ska kämpa för att klara din vardag.


Jag tycker att man ska jobba för att få lön, socialbidrag etc men det borde vara en självklarhet att en arbetsgivare fyller på till en heltidslön, för den som utför ett arbete till honom/henne, oavsett vad den personen gör. Det är det som gör skillnaden. Då kommer människorna att behålla sin självkänsla, slippa känna sig som en andra klassens gratisjobbare!


Arbete utan lön är inget annat än ett straffarbete, för de är väl ungefär samma bidrag våra fängelsekunder får, med eller utan utfört arbete!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards