Direktlänk till inlägg 10 december 2010

Rättvisans spjutspets.

Av ILOS - 10 december 2010 11:02

Att känna att man har rätten på sin sida finns starkt hos de flesta av oss. Vi drar gärna saker till sin spets bara för att få rätt. Men är det alltid så klokt?


Vad har du för nytta t ex av att passera ett övergångsställe bara för att du har rätt att göra det, om du blir överkörd av en vårdslös bilist!? Visst, du har rätten på din sida, men till vilken nytta?


Ja, vårt innersta rättsystem är starkt, om vi inte blivit berövade tron på vårt egenvärde. Det kan faktiskt vara så starkt att det stjälper oss, får oss att försämra hälsan, få ovänner eller mista vänner.


Det är bra att stå upp för sig själv, det gör oss starka och trygga och vi växer som människor. Men det gäller att inte låta det gå för långt.


Precis som med allting annat är balansgången så viktig. Du kanske har ett arbete som urholkar din hälsa sakta men säkert, men av anledningar som handlar om att få rätt, vill du inte sluta. Vem är då vinnaren i slutändan? Du som fick rätt gentemot din arbetsgivare, men kanske sitter där som pensionär med en "blödande" kropp, eller arbetsgivaren som glömt dej för länge sedan och egentligen aldrig hade så stort fokus på dej.


När jag blev sjuk bestämde jag mej för att bara fokusera på min hälsa, och göra allting jag kunde för att bli frisk. Jag bestämde mej för att ägna noll tid till att gräma mej över den försämrade ekonomin som genast blev följden. Var sak har sin tid, tänkte jag, och utan hälsa har du ändå inget riktigt liv.


Ibland slår livet till och då får du prioritera om, att stånga sitt huvud blodigt för att få rätt, är inte alltid värt sitt pris. Ibland kan det vara bättre att bara konstatera att åsikterna om vad som hänt, vad som är rätt är olika.


Sluta föra ett krig där rättvisans spjutspets bara borrar sig djupare och djupare in i dej. Ryck ut spjutet, låt det blöda ett tag, slicka dina sår och öppna sedan nya dörrar mot ett liv som ger dej energi, hälsa och styrka.










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Skapa flashcards