Direktlänk till inlägg 15 december 2010

Bygga kärlek i hjärtat.

Av ILOS - 15 december 2010 10:00

Efter dessa senaste tio åren när livet burdust kastade in mej i en "torktumlare", för att sedan slunga ut mej med darriga ben, spänningsfylld kropp och med gråt i själen,  har jag försökt hitta en lugn plattform att stå på. Jag tycker själv att jag har lyckats ganska bra. Jag känner att jag är både mer jordnära än någonsin, men också att jag har ännu fler kanaler öppnade mot världar eller tillstånd, som inte alla utav oss har utvecklat.


Men jag dras med biverkningar. Ett utav dom är min koncentration och uppmärksamhet. I alla år har jag slukat böcker, romaner, deckare, hälsoböcker, psykologiska böcker, vetenskapliga och precis allt som fångat mitt intresse. Det har varit underbart att försvinna in i drömmarnas värld, eller läsa om någon fantastisk upptäckt.


Jag har till 70 % mist allt detta, i allafall är det så just nu. Min koncentration har tagit stryk. Jag försöker läsa böcker med de lyckas inte fånga mej riktigt, dessutom har jag läst så många hälsoböcker att jag sällan hittar något jag inte känner till. Det är likadant med alla intressen jag har. Jag behöver ha många olika saker att göra, för jag klarar bara av att koncentrera mej upp till en timme, undantaget är körsången.


Men det här har gjort att jag upptäckt hur otroligt mycket den mänskliga gemenskapen betyder, hur den stärker och läker oss. Och den är gratis! Tillsammans med mitt barnbarn eller dotter har jag inga problem alls. Min kärlek till dom och den kärlek jag får av dom, alstrar så mycket goda hormoner att jag kan sitta i timmar och t ex bygga lego eller bara prata.


Samma sak händer när jag träffar en god vän, och vi pratar bort jobbiga saker som försöker bygga bo i hjärtat. Då försvinner tid och rum och det blir magiskt, och jag känner hur jag utan ansträngning kan lyssna, prata och bara vara en god vän i gemenskap över kaffekoppen.


Det är viktigt att göra saker som berikar oss men ingenting kan mäta sig med den livslevande mänskliga kontakten. Bry om varandra och låt det goda sakerna bygga kärlek i hjärtat!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards