Direktlänk till inlägg 18 december 2010

Haltande arbetsförmåga.

Av ILOS - 18 december 2010 08:36

Om du har en stol vars fjärde ben nästan är av, låter du då stolen stå kvar vid bordet och tänker, den får väl funka med tre ben?! Jag skulle inte tro det. Mest troligt lagar du din stol på det bästa tänkbara sättet, och tänker aldrig att du ska utröna om den funkar trots att den är till 25 % obrukbar.


Du utgår helt enkelt ifrån hur du på bästa sätt ska laga den. Och då pratar vi om en stol.


En livslevande människa med tankar och känslor behandlar vi inte så. När du blir så sjuk att du själv upplever att du inte kan jobba, fast du vill, är ändå alltid frågan hur mycket kan du jobba trots dina fel!


Kan vi inte vända på det där! Borde det inte vara humanare och även mer samhällsekonomiskt bättre,att lägga krutet på hur vi ska hjälpa den här människan på sina fötter igen, så hon slipper halta på ett ben.


Vänd på alla stenar och se den unika människan! Det är ett helvete att bli sjuk och hamna utanför sitt vanliga liv. Du som bestämmer på vilket sätt man ska behandla sjuka människor, ge dom en chans att bli friska, ge dej inte förrän den behövande människan fått all den hjälp som finns att få.


Sluta skicka människor hem med "bara" piller och sjukskrivning. Varje individ som blivit dålig ska ha en plan med sig, hon/han ska få en "arbetsplan" med sig hem med tex inbokade besök hos kurator, sjukgymnast, terapeut, saker hon/han själv kan göra hemma med målet att bli frisk.


När jag blev sjuk saknade jag kunskap på hur jag skulle bli frisk igen. Jag blev sjukskriven och hemskickad, men det tog två år innan jag fick en hjälp som verkligen gav mej en del av livet tillbaka.


Nu läggs all krut på de procent som utgör en ev arbetsförmåga. Männniskor haltar där ute och mår inte bra, de känner sig kränkta. Jag menar inte att arbetsförmågan inte ska kollas, men det ska vara den sista åtgärden. Först alla resurser för att stärka den som blivit sjuk, sedan ser vi hur långt vi når med mänskliga åtgärder.


Jag är säker på att fler får en ännu högre arbetsförmåga om vi hjälper dom , inte stjälper dom.


För visst sitter du också skönare på en stol  med fyra stadiga ben än en haltande på tre!



 
 
Mikaela

Mikaela

20 december 2010 17:37

Hej gillar din blogg, ta gärna en titt på min,! kram!

http://www.Mikaelalarsson.bloggplatsen.se

ILOS

21 december 2010 14:46

Tack, kram.

 
Alicia

Alicia

20 december 2010 18:59

Söt blogg:) kram

http://www.foms.bloggplatsen.se

ILOS

21 december 2010 14:46

Tack, kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Skapa flashcards