Alla inlägg den 20 januari 2011

Av ILOS - 20 januari 2011 08:58

Efter en svår stressutmattning i kroppen, kommer du för alltid att vara medveten om stresskänslor på ett annat sätt än tidigare. Till skillnad för innan, ger kroppen dej starka reaktioner på att allt inte är som det ska. Handbromsen dras på och du blir tvingad att känna alla obehagliga pockande spänningar i kroppen.


Den första tanken, när så sker, kan bli nästan panikkänslor som förstärker den stressreaktionen. Ska jag bli utbränd igen? Hur länge ska det här pågå? Vad ska jag göra?


Men du är defenitivt inte på väg att hamna i den mörka utmattningen igen. Inte än. Du får bara en indikation som får dej att reagera, ungefär som en lysknapp i bilen som tänds på innan t ex oljan är helt slut.


Bilen brukar du ju åtgärda genast, eller ställa in den i garaget och ta bussen istället. Så ska du göra med dej själv också, kanske inte ställa dej i garaget men hitta  dina "lugna ner dej" verktyg, som du lärde dej för att ta dej ut ur din utmattning.


Jag känner av dessa överreaktioner och tycker att dom är obehagliga, men samtidigt är jag tacksam för att kroppen är så fantastisk, att den kan visa mej vad jag behöver och när jag gått för långt.


Innan den riktiga utmattningen kommer är det tyvärr så att vi gör tvärtom. Vi lastar på oss mer och mer saker att göra, kanske för att inte känna dessa vinkar kroppen försöker ge, eftersom dom är så obehagliga. Vi vill springa ifrån dom, och lösningen på det är hela tiden att jobba ännu mer och fortare. Tiden blir en faktor som ska nyttjas till minsta sekund. Ve o fasa om du inte jobbar hela tiden!


Bemöt din stress i kroppen. Sätt dej ner, eller ligg ner och känn efter hur den känns. Säg till dej själv att din kropp är ok ändå, och att du accepterar att det är som det är just nu. Gör sedan saker som brukar få dej att gå ner i varv men gör allting så långsamt du kan. Qi Gong är ett utmärkt sätt att stilla sig. Jag har provat det och gör det än, och nästa vecka ska jag testa yoga.


Var så lugn du kan i din tanke. lita på din kropp och våga tro på att det lugnar sig och du blir balanserad och stark igen!



Skapa flashcards