Direktlänk till inlägg 27 januari 2011

Är du en Röd Zebra!?

Av ILOS - 27 januari 2011 09:05

Jag tycker inte alls att det är konstigt att så många människor söker hjälp för att hitta sig själv. Det är ett under att vi överhuvudtaget överlever och inte drunknar i alla måsten som regnar över oss. Och då tänker jag inte på jobb, det är ju ett kapitel för sig. Jag tänker på hur vi "måste" se ut, hur vi "måste" klä oss, hur det helst ska se ut i vårt trendiga hem, vilken färg vi "måste" tycka om och vilken vi ska ogilla.


Idag har många hem den trendiga färgen svart och vitt. Nu är det den färglösa tiden som är inne. Tänker du någon gång på vem som tagit över  din hjärna och bestämt vilken färg du ska tycka om? Det är så många som äälllskkaaar den svarta färgen idag och säger att dom alltid gjort det. Svart var en modefärg även på sjuttiotalet. Men jag är säker på att det snart är den vita färgen och naturfärgerna som står högst i rang. Och du och jag kommer att ällskkaaa den färgen!


Ja, det är snart dax för de ljusare färgerna, och hur vet jag det? Jo, jag läste om kartellbildningar inom olika branscher som tex modé, porslin, heminredning, möbler etc etc som varje höst t ex "bestämmer" vilken färg vi antas tycka om till våren, och sedan satsar alla stort på det. Det är ju ett bekvämt sätt att tjäna pengar på. Vem vill eller törs gå med en färg som är ute, även om plagget bara har några månader på nacken. Nej, det är bara att shoppa loss och foga sig, eller?


Jag törs nästan inte tänka tanken hur det blir inom heminredningen, med alla som inrett med svart och vitt. Ganska dyrt att byta ut det!  Förr valdes alltid möbler och inredningen i en färg som man tyckte om, men också en färg som skulle hålla sig bra i flera år. Det var kanske tråkigt, men att "rätta mun efter matsäck" har ju den fördelen att du inte hamnar i en skuldfälla.


Så helt krasst, när vi shoppar kläder har det ingenting att gör med vad du och jag har för älsklingsfärg. Andra bestämmer det. Det är inte dina innersta val när du köper heminredning. Det har andra bestämt. Och så vidare.


Hur ska du då veta vilken färg du egentligen tycker om, hur du vill se ut, vem du vill vara när du blivit en produkt av någon annans hjärna? Att tänka själv och gå emot strömmen är inte lätt. Men klarar du det då kommer du att växa dej starkare än någonsin.


Finns det då en katt bland hermelinerna? Ja, absolut. Den där som du tycker är töntig eller bara otrendig, eller sådan som di Leva var redan i sin ungdom, det är människor som äger sin egen hjärna och som törs visa det. Några av dom kommer att bli din ledare i framtiden, kanske en av dom som ska bestämma hur du ska se ut. En erkänd ledare har ju "rätten" att se ut som han/hon vill,till skillnad från dej.


Hur kan vi då bli så styrda? Ja, det är återigen det här med flockbeteendet. Det är bara en ledare som sticker ut och vågar göra det. Vi vill vara omtyckta, känna oss trendiga, men det kan bli på bekostnad att vi tappar bort oss själva. Det är skrämmande och dyrt att leva, eller överleva idag.


 Att vara en röd zebra bland alla randiga kräver sin kvinna eller man!

 
 
malin

malin

27 januari 2011 14:59

bra text!

http://mla.bloggplatsen.se

ILOS

27 januari 2011 15:48

Tack!

 
Ingen bild

Inga

24 juli 2012 06:33

Skönt att känna att jag vågar vara en Röd Zebra!Kloka ord som vanligt!Kram

ILOS

30 juli 2012 14:30

Tack min vän, kram! /ILO

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Skapa flashcards