Alla inlägg den 30 januari 2011

Av ILOS - 30 januari 2011 09:53

Jag vaknade imorse och var i det närmaste dödförklarad, illamående, trött och hängig, trots en hyfsad natts sömn. Cancer, utmattad, katastrof skriker min reptilhjärna, vars enda syfte i sin existens är att hålla mej vid liv, till varje pris. Och den har säkert räddat mitt liv, som drog undan benen på mej när jag helt nonchalerade kroppens signaler på att batterierna höll på att ta slut. Jag blev utbränd.Dessutom var jag så oförskämd, att när cancertumörerna gjorde sitt intåg, var jag både blind och döv för reptilhjärnans desperata försök, att få mej att förstå att nu var det allvar igen! Jag skyllde allting på min tidigare utmattning.


Det är svårt att balansera och förhålla sig till detta med kroppens signaler, speciellt efter svåra sjukdomar. Reptilhjärnan är ju på hugget nu och låter mej verkligen känna att jag lever, men också att jag kan dö när som helst av varenda liten krämpa!

Jag är så dödligt (ha, ha) less på att denna forntida hjärna, ska förstora mina symtom så  mycket, att jag av en liten förkylning bli uppmanad att göra värsta kontrollen av kroppen.


Nu rusar jag inte iväg till min läkare för att kontrollera att tumörer inte uppstått, jag tror inte att jag är helt kraftlös av en förkylning, men jag KÄNNER mej så. Det KÄNNS som om det är "thats it" för mej. I mitt tidigare liv där sjukdomar inte existerade, märkte jag knappt att jag var förkyld, hade huvudvärk eller ont i magen. Så befriande det var!


Ok, jag har gjort bort mej och inte tagit hand om mej som man ska, och får väl vara tacksam att reptilhjärnan finns. Men jag har så svårt att leva i symbios med den!


Men, tack o lov, har vår hjärna en modernare del som kan tänka klart. Därför ger jag inte efter för reptilhjärnan som vill bädda ner mej vid en feber på 37,2 grader etc Jag tänker logiskt och ska försöka lösa mina "problem" genom att överbevisa för reptilhjärnan att jag inte är dödligt sjuk.


Därför klev jag upp imorse och sa; vad härligt jag är rätt pigg idag och ska dammsuga lite grann, och dessutom är jag så sugen på att gå på zumba ikväll! Eftersom jag konstaterat att jag nog inte är så sjuk idag,och kunnat visa för min urgamla hjärna  min förmåga att orka med ett och annat, så kanske den lugnar ner sig.


Det här måste jag grunna mer på, balansen att lyssna på sin kropp men inte alltför mycket!


Skapa flashcards