Alla inlägg den 31 januari 2011

Av ILOS - 31 januari 2011 10:15

Jag har lärt mej mycket de här senaste tio åren när jag svävat mellan att leva, överleva, nästan dö, och sedan jobbat mej tillbaka till ett liv som är värt att leva, inte bara överleva.


Jag har också mött många nedsättande attityder på min väg, både inom sjukvården och bland privatpersoner. Om du känner en människa som strör giftiga saker om din person, ifrågasätter om du är sjuk mm så blir din väg dubbelt så tung. Men jag har lärt mej att reflektera det en stund och sedan kasta bort "andras sopor".


Jag har haft turen att få mycket hjälp och stöttning av mina närmaste, familjen, släkten och de riktiga vännerna. Men bland vänner finns alltid någon som nästan är en vän, egentligen bara en bekant som älskar att hitta sina hackkycklingar. Och det svider när giftpilarna hugger, men jag plåstrar om mej själv och går vidare.


Vad jag absolut VET idag är att det finns ingen annan människa som kan veta hur någon mår, bara genom att titta hur hon/han ser ut, sysslar med eller beter sig. Om din personlighet är väldigt positiv så behåller du oftast det även som sjuk. Det innebär att du fortsätter leva istället för att stanna kvar i sängen. Du sminkar dej, gör dej iordning och försöker hitta sysslor som ska tillföra dej energi. I andras ogina ögon friskförklarar dom dej och ifrågasätter dej.


Vad andra inte vet är hur din agenda egentligen ser ut. Det mesta av det du (även jag) gör, handlar om att föröka hålla huvudet ovan vattenytan, hitta energi och försöka hålla borta den där hopplösa känslan av att livet tagit slut. Vi lever i nuet så gott det går, och har lärt oss att balansera upp dagen med någon aktivitet där du får träffa folk, och sedan ha den behövliga stillheten. En frid som du inte kan få om du aldrig kommer ut ur huset och träffar människor.


Jag vet verkligen idag vilka som är mina vänner, och jag har många varma kärleksfulla människor som tycker om mej. Som bonus har jag min nya vän, och vi har förmånen att bo nära och kunna träffas ofta, och den energi våra möten ger kan inte nedlåtande människor rå på. Det är fantastiskt att det kan vara så! Därför skulle jag aldrig låta de få felsökare jag träffat på få förstöra min dag alltför länge.


Du som kämpar med andras fördomar, sluta med det, låt inte dom hacka på dej, du vet själv hur du har det och behöver inte förklara dej för alla!



Ovido - Quiz & Flashcards