Direktlänk till inlägg 28 februari 2011

Bär du på "pålägg"?

Av ILOS - 28 februari 2011 08:15

Jag har varit inne på det tidigare, hur vi tappar bort känslan för vad vi själva egentligen tycker, med alla trender som "ska" följas till höger och vänster. Men handen  på hjärtat, ska vi låta bli att använda t ex favoritfärgen blå om trenden säger rött eller tvärtom?!


Ju mer "pålägg" av modeskapares tyckanden desto mindre vet du om vad du tycker. Det kanske inte är så farligt när det gäller färger men t ex när det gäller mat, kan det rent av vara farligt. Rädslan har lagt sig som ett täcke över oss, rädslan för maten vi äter. Ingen av oss känner sig längre hundraprocent säker på, att vi äter det som är bra för kroppen.


Du och jag kan inte längre lyssna på vad kroppen talar om för oss, eller jag skulle vilja påstå att vi inte vågar lyssna och lita på den mer. Precis som med färger och mode lyssnar vi till andra, till de som vill ha en marknad att sälja sina produkter på. Vi känner oss helrätta med den färg, med de kläder som är inne och det ger oss en viss tillfredställelse. Du vill ju passa in i flocken, inte vara utstött.


Det tragiska är när det gäller vår föda. Jag önskar själv att jag för några minuter skulle få känna hur det var, när jag rent instinktivt visste vad som var rätt eller fel att äta. För den kunskapen har vi haft, oc h någonstans inom mej tror jag att den finns kvar.


Det kanske är så att kroppen skickar ut må bra hormoner när den får det den behöver!? Det kanske är så att den sköna känslan fortsätter i kroppen, några timmar efter en måltid, när du gett kroppen det den vill ha!? Skillnaden är alla måltider, som jag tror alla varit med om, där vi känner oss dästa, övermätta, får sura uppstötningar och mår lite illa!


Kanske vi helt enkelt måsta bli mer lyhörda för våra egna behov!? Du kanske behöver mer kolhydrater, jag lite mindre, du kanske behöver mindre fett och jag lite mer!?


Det kanske är så enkelt att ingen av oss behöver vara superexperter för att veta vad vi ska äta. Du är helt enkelt den enda experten på dej själv. Din kropp ger dej svaret genast eller inom några timmar, tror jag, bara du lyssnar och registrerar.


Jag tror vi måste börja ta steget mot att lita på oss själva igen. Både du och jag vet ju hur oeniga alla experter är, och det kan ju betyda att vägen till att må så bra som möjligt kan vara lite olika för oss alla!


Själv ska jag jobba med att ta bort alla "pålägg" som skapats av andra och tynger mina axlar i onödan!


Ett grattis till dej som överlevt alla trender inom alla områden utan att tappa bort vad du tycker om eller vad din kropp vill ha!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards