Alla inlägg den 3 mars 2011

Av ILOS - 3 mars 2011 12:17

Min upplevelse av yogan!


Yogan som börjar med uppmärksamheten mot andningen, får mina sinnen att sammanstråla som ett enhetligt ljus inom mej. Jag känner hur pulsen finner en lugnare takt, och hjärtat stillar sig och nöjer sig att slå lite saktare och med jämnare rytm.


Mantrat som jag läser tyst kallar envist tillbaka tankar som vill flyga någon annanstans, där det inte är lika behagligt. Yogaledaren leder oss  utövare med en behaglig varm ton, och hjälper också till med fokuseringen, att vara här och nu.


När kroppen funnit ro, hittat yogalugnet, är det dags för stillsamma rörelser. Rullande huvuden, gapande munnar, tappade hakor,  och effektiva vridningar för ömma axlar och ryggar. Men aldrig, säger yogaledaren, aldrig får det göra ont.


Hela tiden finns andningen där, som den röda tråden, tömmer kropp och sinne på stress och vardagliga krav, och fyller på med ny energi.  Som vårsolen. Vi är många i rummet men ändå är var och en med sig själv. Det känns behagligt.


Som avslutning vilar vi och låter andningen sköta sig själv. Några somnar och själv lyssnar jag inåt och känner hur min kropp har det. Den är alldeles mjuk och avspänd. Ev problem känns avlägsna och  jag mår bra.


Efter de första yoga timmarna har jag fått uppleva, efter många år med koncentrationsproblem, att jag timmarna efter  får tillbaka min koncentration, och att jag orkar fokusera lite längre på det jag vill göra. Det är också fantastiskt att känna energin från yogan, som sprider sig i kroppen och ger positiva vibbar.


En yogadag är en bra dag som avslutas med extra bra sömn.





Ovido - Quiz & Flashcards