Direktlänk till inlägg 7 april 2011

Sorg och glädje sammanflätade.

Av ILOS - 7 april 2011 10:41

För två dagar sedan fick jag ett glädjande besked om att lille Björn var född, ett nytt liv som påbörjat sin tid här på jorden. Jag fick besöka honom och han tog fullkomligt andan ur mej, så ljuvlig, så perfekt!


Idag läste jag en kommentar från en mamma som mist sin unga dotter för några månader sedan. Cancern tog hennes liv. Trots att jag inte känner mamman, så känner jag med henne, från djupet av mitt hjärta. Jag kan förstå den smärta både dottern, hon och resten av familjen gått igenom efter cancerbeskedet.


Det är så vansinnigt grymt och ofattbart, och det går aldrig att förstå, varför en sån ung människa ska dö så tidigt. Vi människor är lika små inför det ofattbara som händer våra kära, som vi är små inför naturkatastrofer. Vi står där helt oförberedda när stormarna tar tag i kropp och själ. och sargar oss illa.


 Det bästa vi kan göra i livet är att verkligen ta in de positiva saker som trots allt händer oss alla. Som att andas in doften av den nyfödde, känna våren som sakta gör sitt intåg, eller bara faktiskt njuta av att just jag, just du, fått ta del av det här livet. All god energi behöver du en dag när mörkret knackar på dörren.


Inget liv är någonsin förgäves. Inget livs värde beräknas i den tid hon/han befann sig här på jorden. Varje liv är lika mycket värt. Om vi kunde sluta se våra liv i perspektiv av hur lång tid vi lever på jorden, och istället tänka på den fantastiska kärlek vi får av våra kära, den tid vi finns på jorden samtidigt, så skulle vi lättare kunna fokusera på det, och inte linda in sorgen i bitterhet.


Men det är svårt, när saknaden river på den nakna huden och du bara vill skrika ut din smärta och vanmakt.


Du är inte ensam. Du har din del i det mänskliga lidandet, och du kanske hör till de som är starkast när du fått en sån stor sorg att bära. Jag orkar inte ens tänka tanken hur det skulle kännas att mista sin dotter.


Sorgen och glädjen är sammanflätade, ihopbundna av minnen från den som gått bort. Sorgens öde är att sakta avta i styrka och övergå till saknad. Glädjen växer med tiden, tar mer plats, och minnena av din dotter kommer att trösta och hela dej. Ingen tar någonsin ifrån er den tid ni hade tillsammans.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards