Alla inlägg den 14 april 2011

Av ILOS - 14 april 2011 09:21

Livet är i ständig rörelse, precis när du tycker att det bara är den lite gråa vardagliga lunken varje dag, så händer det något. Du tappar balansen i tillvaron, ändringar på jobbet, du kanske mister ditt jobb, eller kroppen gör sig påmind om att allt inte är som det ska.


Din naturliga reaktion är motstånd, undantagen är de som alltid vill förändringar, som om deras energinivå ständigt kräver utmaningar. Hur tacklar du det som händer!? Ofta börjar hjärnan skicka ut grubblande tankar, ett evigt ältande om varför det känns som det gör, eller vad ska nu hända med mej etc


I motståndsfasen är livet som tuffast. Du vill inte detta, du orkar inte, du vill bara ha tillbaka din vanliga lunk. Det är ett svårt tillstånd att tackla denna motståndsrörelse i kroppen. Vi har alla en rebell inom oss!


Jag vacklade till, tappade lite av den nivå jag nått, efter utbrändhet o cancer. Två dagar hade mitt motstånd grepp om mej. Jag ville inte, jag orkade inte acceptera, att jag mest troligen behövde ta det lite lugnare ett tag igen. Inget allvarligare hände egentligen, lite kraftlöshet o kanske ett blodsocker som börjat sträva uppåt. Kanske t om en reaktion på för lite kolhydrater några veckor. Men det som är lite i andras ögon, kan göra stor skillnad i din kropp. Glöm aldrig det!


Jag tog ett djupt andetag och insåg att jag måste sluta kämpa emot. Det är som det är nu, det är bara att acceptera hur det känns. Så fort jag kom tillbaka till de tankarna kände jag motståndet ge vika. Jag surfade med de höga vågorna istället för emot, och plötsligt hade jag halverat risken för att drunkna i negativa tankar.


Det är så, enligt min erfarenhet, att minst hälften av det "onda" du känner försvinner när du vänder ditt fokus, dina tankar till de som är bra och koncentrerar dej på nuet, och bara accepterar dej själv som du är just nu.





Ovido - Quiz & Flashcards