Alla inlägg den 1 juni 2011

Av ILOS - 1 juni 2011 07:59

Vi har nyligen firat Mors Dag, denna mor som är en sådan viktig person för oss alla. Hon bor i våra sinnen och hela kroppen kan vara laddad med känslor inför henne. På gott och ont. Även du som brytit kontakten med din mor har henne som en skugga inom dej, även om du jobbar hårt för att förtränga det.


Hon är den sista länken från den sköna vaggan i livmodern till det här jordelivet. Med den tanken så är det inte så konstigt att en mor betyder så mycket. En mor som har förmågan att stötta och få dej att känna dej betydelsefull är en gåva. De som känner oro inför sin mor och aldrig tycker att dom räcker till, kan ta med denna oro även ut i världen, på sin arbetsplats, bland vänner mm.


I dess rätta form ska en mor innebära trygghet, en oas att vila ut hos, en vars kärlek du aldrig behöver tvivla på. Min mor fick aldrig uppleva detta, och jag är förundrad över hur hon ändå på så många sätt kan ge kärlek. Jag är glad över det hon kan ge och lägger inte energi på det jag inte fått eller får.


Jag är också mor, men jag tänker inte beskriva hurdan mor jag är. Det är något som bara min dotter kan ha en åsikt om. Men jag är ganska säker på att jag är en ganska vanlig mor dvs en som älskar sin dotter över allt annat, en som försöker uppmuntra henne, en som finns till hands om hon behöver mej, men också en mor med sidor som hon säkert blir "galen" på.


Försök hitta vägar att älska din mamma, inte allt i hennes personlighet, men något som bara du och hon kan ha gemensamt. Det kommer att stärka dej enormt, denna viktiga person som kan "lappa" ihop dej som ingen annan.

Skapa flashcards