Direktlänk till inlägg 3 augusti 2011

Tålamod.

Av ILOS - 3 augusti 2011 08:29

Tålamod är en dygd, heter det, en mycket svår konst att kunna. Mitt 4-åriga barnbarn och jag brukar öva oss i att behärska den.


"Vad är tålamod"?, frågade han. "Ja, det är när man väntar på något roligt som t ex när tomten ska komma", svarade jag. "Men det kan också vara när du ska stå ut med sådant som gör lite ont, att ta ett blodprov", fortsatte jag.


Tålamod är så jobbigt, tyckte min kille. Men ta då och bli kompis med tålamodet. Den är din vän som kommer att vara med dej hela ditt liv och blir ni vänner så är det mycket roligare, föreslog jag.


Killen satte sig på soffan och funderade. Mormor, jag tror vi är kompisar nu, jag och tålamodet, jag orkade sitta stilla och bara vara med honom! En nöjd kille lekte vidare med annat.


Samma dag gick jag för att lämna ett blodprov inför den kommande cancerkontrollen. I väntrummet satt en kvinna i sextiofemårsåldern och vred och vände sig på sin stol. Ring du på klockan, sa hon, och pekade på klockan utanför dörren till provtagningsrummet, nu har jag suttit här en halvtimma och ingenting händer. Men , svarade jag, det är ju semestertider och lite personal, vi får väl ha tålamod, och så berättade jag om hur jag och mitt barnbarn resonerat.


Att behärska tålamodet kan ju bara innebära att du gör något annat trevligt under tiden du väntar. Jag fick verkligen bli bästa vän med tålamodet när cancern fanns i min kropp. Behanlingarna var tredje vecka tog flera timmar, men jag valde att tänka på att maten var god, och att jag kunde sova i lugn och ro, just då fick min kropp faktiskt hjälp att bli av med inkräktaren.


Tålamodet är pockande och vill att du ska bli frisk på en gång, att semestern snart ska börja, att tapetseringen ska bli klar på en gång etc. Vi har en oerhörd dragningskraft till att fort bli färdiga med det vi gör. Men tänk till lite! Ingenting blir ju egentligen färdigt mer än i en kort stund. Målarfärgen börjar snart flagna igen, tapeterna solkas, maten ska åter lagas..


Ingenting av det du gör klart varar för evigt, varför inte då bjuda in tålamodet och tänka att det får ta den tid det tar med det du gör, helt enkelt. Varför jobba mot tid under din fritid? Varför måste allting gå så fort?


Vi åkte till Tomteland med barnbarnet. Bilresan kändes låång för honom och han började oja sig. Men min älskling, sa jag, nu kommer tålamodet på besök och vet du vad, han säger att vi kan titta ut och räkna hur många röda bilar vi möter, eller så kan vi sjunga, men vi kan också välja att ha tråkigt och bli gnälliga. Vad vill du göra? Han valde att räkna  röda bilar och blev glad igen.


Den äldre kvinnan i vårdcentralen fick till sist komma in på provtagningen och sa glatt till sköterskan att hon var efterlängtad, men att hon hade haft trevligt sällskap under tiden hon väntade. När hon kom ut från provtagningsrummet log hon till mej och sa, jag behöver verkligen jobba på med mitt tålamod, tack för dina ord!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards