Direktlänk till inlägg 13 augusti 2011

Vad händer om du vågar vända på ditt timglas?

Av ILOS - 13 augusti 2011 10:00

Alla borde ta en paus, den lilla pausen när du tar en kopp kaffe, en promenad etc, den är värdefull, men nu tänker jag större. Vänd upp och ner på ditt timglas och gör något helt annat än du brukar. I det lilla kan du dricka te istället för kaffe, ta en en annan vända med hunden men i det större kan du som aldrig målat t ex prova på det!


Livet får inte stagnera, det är då du riskerar att börja må dåligt, vara ständigt trött och understimulerad. Ditt energiflöde tar slut och du försöker desperat "andas" in den gamla energin. Men den ger dej inga nya impulser, du sitter fast.


Då kan du stå på händer, ifall du klarar det, och titta på din omgivning med nya ögon. Men det finns enklare sätt, gör något som du tror att du inte kan, eller som du tror att du inte är intresserad av.


Jag har sommarmålat en vecka tillsammans med många entusiastiska "Vedic Artare". Den som tror att kroppen och huvudet ska sprudla av energi efter en hel dag med färg och penslar, har helt fel. S å trodde jag att det skulle bli men kroppen var helt slut varje kväll, huvudet var inlagd i dimma men själen jublade!


Vad har min härliga vecka, trots tröttheten på kvällen, gett mej? Jo,den har stärkt mej i mina egna tankegångar, att känna friheten att ha sitt eget uttryck, att våga prova nya saker, vilket "slit" de konstnärer har som har målandet som levebröd,att kroppen blir trött även i det lustfyllda, den har gett mej nya bekantskaper, den har stärkt vänskapsband, och jag har fått se glädjen hos en vän som för första gången som vuxen "vågat" måla och ge sig hän.


Målandet den här veckan gjorde också att jag lättare kunde hålla tankarna bort från cancerkontrollen jag hade framför mej, mitt i målarveckan. Det stärkte mej ytterligare hur bra det är att hitta vägar att "glömma" och vila sig från svåra saker.


Jag gick också på en kurs några timmar under tre dagar. Kursen blev inte som jag hade trott, men den gav mej precis det jag behövde, för att gå vidare och få fler nycklar i mitt eget målande. Återigen ett bevis för hur det oväntade kan ge lite mer än det förväntade. Jag hade en kursledare som i mitt tycke målar fantastiska tavlor, men hon överraskade mej med att vara en riktig proffsig kursledare också!


Det är lätt att fastna i det man hela tiden gör, för det är ju så, att kör du fast med din bil i gamla hjulspår då måste du backa och hitta nya vägar att köra på!


Gör en nystart och vänd på ditt timglas! Själv ska jag ta en medelpaus en vecka, inte blogga, inte vara på FB, inte vara hemma.  Må gott!




 
 
Lena Bn

Lena Bn

14 augusti 2011 20:50

Hej Ingalill,
ja, visst är det härligt o "positivt tröttsamt" att måla tillsammans!
Kram, Lena

http://lenabn.wordpress.com

ILOS

21 augusti 2011 09:11

Kram Lena!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards