Direktlänk till inlägg 14 oktober 2011

Tystnad.

Av ILOS - 14 oktober 2011 10:36

Tystnad är ett ord som kan ha alla betydelser. För den som inget hör är tystnaden muren mellan henne/honom och de hörande, och alla andra ljud som naturen ger oss, på gott och ont.

Den som har tinnitus saknar tystnaden mer än något annat.


Tystnad kan vara en befrielse, att komma hem till den lugna vrån efter en hektisk dag på jobbet och mötas av den ljuva stillheten.

Tystnaden kan skrämmas. Minsta ljud som bryter en ensam tystnad kan få dej att hoppa till.

Tystnaden kan säga mer än tusen ord, men den kan också  misstolkas och skapa osämja och osäkerhet, den kan bygga en mur som med tiden blir ouppnåelig.

Du väntar i tystnad, att vänta och föra oväsen, det går nästan inte.


I tystnaden vilar dina tankar eller för en livlig dialog inombords.


Tystnaden blir kall, frostig när du väntar på det där samtalet eller mailet som aldrig kommer, men känns varm om du slipper få det där befarade, oönskade meddelandet.


Tystnaden protesterar, utmanar, provocerar och får dej att tänka till. Den ifrågasätter både kärlek och vänskap, som bygger på tillit.


Tystnad från nära och kära gör dej rädd, för det är ju dom som fått tillgång till dina inre rum. Tystnaden från dom kyler ner ditt inre och din självkänsla känner sig tilltufsad.

I ofrivillig ensamhet kan tystnaden kännas som en kall mantel om axlarna, ett oönskat sällskap.


Men när allting stämmer i ditt liv då kan du njuta av tystnaden, i vetskap om att du när du vill, kan kliva ur din tystnadsbubbla och gå in i gemenskap med din närmaste krets.








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Skapa flashcards