Alla inlägg den 17 oktober 2011

Av ILOS - 17 oktober 2011 12:41

Jag läste i en tidning igår om Elisabet Höglunds kamp för att komma tillbaka efter  olyckan hon var med om i vinter, och sjukdomar som efteråt drabbade henne. Vilken stark kvinna!

Hennes mod och styrka visar sig inte bara genom kampen hon för för sin egen överlevnad, utan också för att hon vågar och orkar ifrågasätta sjukvården.

Och det är framförallt inte de anställda inom vården hon kritiserar, utan hur underbemannade personalen är.

  Bl a berättar hon om en läkare som hade jobbat så många timmar utan vila,att han nära nog fick bäras ut, benen ville inte bära mer.

Jag blev riktigt upprörd och berörd av att läsa artikeln. Är det verkligen så som hon beskriver att det där, då blir jag livrädd för hur det ska se ut i vår närmaste framtid. Allting verkar ju gå mot sämre tider.

Nej, en eloge till dej Elisabeth som berättar vad du varit med om. Vi behöver bli omruskade och medvetna om vad som håller på att ske. Svenska folkets trygghet i det här landet Sverige håller tydligen på att rustas ner.

Jag skickar dej en styrkekram Elisabet, och hoppas att den når dej, och önskar dej lycka till i ditt tillfrisknande!




Av ILOS - 17 oktober 2011 09:26

Samma dag snubblade jag och min syster över två olika ord som ändå var rätt lika. Orden smakade bra i munnen och vi delade med oss till varandra av dom, vid ett av våra många telefonsamtal. (Ja, trots FB, så har jag kvar några vänner vars röster klingar ljuvt i örat, och däribland förståss min kära syster).

Hennes ord var "Innetid". Det kan ju betyda att det är tiden du tillbringar inomhus, men hon hittade ordet i ett sammanhang som betydde att det var inne att avsätta tid för något speciellt.

Mitt ord "ingentingla" föll jag för på en gång. Insändaren i en tidning som använde det ordet skrev att hon brukade innetingla, vilket innebar att hon umgicks med sig själv. minglade ensam över en kopp te, och fick bara vara. Härligt, eller hur?!

Snabbt kunde ju våra två ord, som vi hittat var för sig, kopplas ihop. Det ingår i Innetid att Ingentingla!

Äntligen har det uppfunnits ett passande bra ord som du kan skriva i din almanacka för tid att återhämta dej, att bara vara. Jag märker ju hur viktigt det är att sätta ord på och skriva ner vad som händer under veckan, inte bara på jobbet, utan även din privtattid.

Ja, äntligen gör du något som är inne med din tid, samtidigt som du kan vila!

Hoppas ni skriver INGENTINGLA minst en kväll i veckan!



Ovido - Quiz & Flashcards