Direktlänk till inlägg 18 oktober 2011

Motionera ditt psyke.

Av ILOS - 18 oktober 2011 12:30

Att må bra är färskvara. Du kan inte förvänta dej att ständigt gå med ett leende på läpparna, känna harmoni, livsglädje eller få uppleva hur kroppen sprudlar av energi, och du vill sätta igång och göra en massa saker.

Om du har en toppendag idag så betyder det inte med all säkerhet att det blir likadant imorgon. Även om förutsättningarna för det inte har ändrats så kan din nästa dag kännas usel.

Kroppen jobbar på sitt eget sätt och det är inte alltid så lätt att förstå hur det fungerar. Om du ofta mår dåligt så skulle jag tro att du drar på ett bagage av svåra förluster, smärtor, förnedringar, mobbningar, sviterna (fysiskt eller mentalt eller både ock)efter svår sjukdom eller sorg mm. Ditt bagage är ditt och bara du vet vad i livet som har tagit på din ork.

Livet kommer alltid ikapp dej. När du är som minst förberedd poppar obearbetade eller inte färdigbearbetade händelser upp, och du kanske inte ens vet vad kroppen föröker säga men du känner dej ledsen, sorgsen och nedstämd. Och du ställer frågan varför? Varför kunde jag bara inte få må bra?

Hur du tar hand om dej sådana här gråa dagar beror på hur förberedd du är. Du måste acceptera att de här dagarna kommer, även de som inte drabbats så hårt får mörka dagar ibland.

Du begär väl inte att din kropp ska orka springa en mil utan att du tränat länge och väl?  Hur kan du då begära att du ska kunna ta hand om den mentala biten utan att träna på det? En psykolog går en fem år lång utbildning för att kunna hjälpa människor, hon/han frågar inte varför du mår dåligt när hon/han hör din berättelse,hon förstår, men hon botar dej inte, hon ger dej verktyg att reda dej själv och klara av din smärta.

Så långt allt väl om du tagit emot hjälp. Men det var det här med färskvara. Du motionerar,förhoppningsvis, regelbundet för att hålla dej i fysisk form och förstår varför du gör det. Men den mentala biten då? Den behöver minst lika mycket "motion", om inte mer.

Speciellt du som haft svåra trauman i livet behöver ständigt "motionera" den mentala sidan. Det går inte att ligga på latsidan för att det kommer några harmoniska dagar, du får aldrig glömma bort dina redskap för att stärka dej psykiskt. Är du väl förberedd när livet känns kallt och grått, surfar du lättare förbi de mörka molnen och når solljuset igen!

Tack och lov är kroppen en helhet och allt du gör fysiskt stärker dej psykiskt och tvärtom.

Motionera kroppen och knoppen!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Skapa flashcards