Alla inlägg den 19 oktober 2011

Av ILOS - 19 oktober 2011 09:31

Jag har haft förmånen att växa upp och leva delar av mitt liv med små ekonomiska förhållanden. Ja, ni läste rätt, jag skrev förmånen. Det är verkligen en tillgång att känna sig förankrad i "myllan", att tryggt kunna landa och leva, även om det återigen skulle bli ekonomiskt sämre.

Jag är övertygad om att pengar är en stor mur mellan oss människor och förblindar så många utav oss. Mitt seende för det som verkligen betyder något för välbefinnandet, kommer jag aldrig att förlora. Jag har ett distansförhållande till både pengar och saker, lyx och flärd. Jag kan sugas med och köpa något fint, men jag gör det aldrig för att visa flärden för andra, eller i tron att jag då stiger i någon statusskala.


Ofta skapar den egna osäkerheten behov av att visa utåt att du blivit någon att räkna med, och visst, det finns andra osäkra där ute, som fort hakar på och tycker att nu är du någon att visa dej tillsammans med.

Men är det något att sträva efter? Det är som att bygga sitt hus med svajiga, tunna brädor som faller omkull när stormarna kommer. Det är riktiga vänner, som struntar i om du är rik eller fattig på pengar, som bygger den stabila grunden, och får ditt hus att stå emot de allra värsta vindarna.


Det rikaste i mitt liv är min familj, de närmaste släktingarna, och en handfull vänner. Jag är så tacksam att jag har er, och hos er ligger min allra största förmögenhet väl förankrad, kärleken och vänskapen. Det bästa med er är att oavsett vad som händer, i den närmaste kretsen, utanför den eller ute i världen, om jag blir rik eller fattig, så står ni där vid min sida, som jag står vid er sida.


Denna mänskliga förmögenhet kan vi alla få att växa.Ta fram dina bästa egenskaper och visa ditt stöd för någon som behöver dej, det skapar ringar av mänsklig gemenskap, till skillnad från ägodelar som främjar dej från andra.


Jag tänker aldrig någonsin låta habegäret stiga på första- plats- pallen.



Skapa flashcards