Direktlänk till inlägg 26 oktober 2011

Noshörning eller kameliont?!

Av ILOS - 26 oktober 2011 21:46

Dagligen utsätts du för olika prövningar, i dina nära relationer, med dina arbetskamrater, vänner etc. Att ha andra människor vid din närhet betyder, att du hela tiden får kapa bort små bitar av det du står för, tycker och tänker. Oavsett om du tror att du alltid är dej själv, och tycker från hjärtat så stämmer det inte, iallafall är det min bestämda uppfattning. Visst, dina allra värdefullaste värderingar kan du inte köpslå med, då mister du för mycket av din själ, bit för bit. Men de andra åsikterna, de som är lite mer ytliga hanterar du lite vårdslöst med. Vant korrigerar du dagligen det du säger, för att stämningen i en grupp eller i ett möte ska ha en behaglig ton. Känner du igen dej? Om inte bli uppmärksam på det!

Människor som ständigt är i konflikter, stora som små, saknar denna förmåga eller lust, att smidigt sortera ut olämpliga uttalanden. E n person som kan liknas vid en rasande noshörning. Visst känner vi alla någon sådan?! Vi kanske tycker han/hon är obekväm men ibland mycket bra att ha. Du har kanske t om utnyttjat, uppmuntrat en sådan person för att gå i förgrunden för åsikter du vill få upp till diskussion. Inte snällt, men du låter denna människa som rakryggat står för sina tankar stå där och ta den första smällen. Förhoppningsvis hör inte du till dom som sedan vänder ryggen till om andra i gruppen blir avvisande!? Jag tror absolut, att om du behöver en rådgivare att lita på, ska du välja en person som alltid säger vad han/hon tycker, inte vad du vill höra.

Att få vara en del i gruppen, en del av ett större eller mindre sammanhang, verkar vara något väldigt primärt för oss männniskor. Ja, det har t om en större betydelse för dom flesta än att hela tiden våga stå för det man innerst inne tycker. Endast alfahonan/hanen kan tryggt slänga ur sig det som hjärtat är fullt av, snälla som elaka saker. Vi andra står ändå kvar där runtomkring och applåderar.

Minst lika svåra prövningar utsätter du dej själv för. Dina tankar tycks föra ett eget liv, och du får hela tiden resonera med dej själv, det som hjärtat vill sjunga och det som hjärnan, din logiska sida kommer fram till. Tack och lov blir vi med tiden bättre på att föra denna inre dialog, och tror mer och mer på rösten som lugnar och talar om att

vi duger och att allt kommer att ordna sig.

Den människa som "vuxit" mest  och hittat sig själv, klarar oftast galant av att både tycka och tänka fritt ,men ändå vara omtyckt och respekterad i alla sammanhang. Det är ju en människa som även visar andra stor respekt och tillåter oliktänkande!

Men jag tror nog att de flesta av oss är en salig blandning, Med några få vänner är vi i vårt rätta element, befriade och kan tala fritt ur hjärtat, men med dom allra flesta slingrar vi med våra åsikter som kamelionter byter färg.

Men det är väl det som kallas för social kompetens.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Skapa flashcards