Direktlänk till inlägg 30 oktober 2011

Vem bygger högsta argumentberget?!

Av ILOS - 30 oktober 2011 10:54

Ibland kan du känna dej bortvald, inte sedd, känna dej oviktig och tänka att ingen egentligen bryr sig om dej. Du kan känna lätt panik i kroppen och vill handla irrationellt, och skrika ut att du inte heller bryr dej. Men sanningen är ju den , att allting handlar om dina egna känslor, dina egna reaktioner och tolkningar på din omgivnings beteende. Du kan har rätt i din bedömning, att någon beter sig undvikande mot dej, men då beror det på denna persons tolkningar av något du gjort, sagt eller t om glömt att göra. Endast en liten procent beror på att någon inte klickar med dej, inte tycker om din personlighet etc. Och t om sådana känslor har sitt ursprung i avundsjuka, svartsjuka eller dålig självkänsla, dvs du hackar på någon annan för att själv växa.

Vi människor är komplicerade, och endast i ett fåtal fall förstår vi och lägger i exakt rätt värdering, i det vi hör och får mottaga. Det du hör prövas mot alla dina känslosträngar, och ju närmare en människa står dej, desto svårare är det att tänka klart. Det är förklaringen till att många tappar kontakten med sina kära. Ibland är det svårt, nästan omöjligt att bygga nya broar och försöka reda ut saker, förlåta och glömma. Ju starkare självkänsla du har, desto fortare börjar dina sårade känslor blekna något, och du börjar se problemen som uppstått, från nya vinklar, inte bara från den första upprörda sidan. Och vad är en riktig kärlek utan förlåtelsens starka mantel? 

Människor som till synes är starka och vägrar "ge upp" sina argument är ju dom som behöver mest hjälp. De är de som grottar in sig med familjen och några vänner, känner sig förorättade, och eldar på de sårade känslorna med jämna mellanrum. Känslobrasan får ju inte slockna!

Men vad händer om du stillar dej, kastar vatten på brasan, och verkligen, verkligen tänker logiskt på det som hänt? Är det verkligen värt att kasta bort en närstående ur ditt liv för det som hänt? Blir du eller hon/han lyckligare om ni helt släpper kontakten?  Tänk om du vore i hennes/hans situation, hur skulle du må idag?

Varför tävla på varsitt håll om vem som bygger högsta argumentberget över varför just hon/han har rätten på sin sida? Kliv ur sandlådan ni som bär på låånga oförrätter, har ni inte lärt er från barnsben hur man ska bli sams igen, förlåta, glömma och gå vidare, så är det dax nu!



 
 
Linda

Linda

30 oktober 2011 14:31

Du skriver otroligt bra.Du sätter verkligen pricken över i:et.
Jag kommer fortsätta läsa din blogg!

http://www.rodabilarochkarleksmums.bloggplatsen.se

ILOS

30 oktober 2011 14:37

Tack Linda!

 
Hanna

Hanna

1 november 2011 20:27

Vilket klokt inlägg!
Vi är lite dumma vi människor, vill inte alltid tänka logiskt, även om vi borde!
P.S Gillar din blogg, färgerna och sådär är lugnande. Haha, en lugn oas i bloggvärlden. Haha, förlåt nu blev det lite överdrivet så det låter som ett skämt, men jag gillar faktiskt din blogg, både innehålls och utseendemässigt!
Ha det bra

http://hannastankar.bloggplatsen.se

ILOS

2 november 2011 08:00

Tack ska du ha!
Ha en bra dag du med! /ILO

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Skapa flashcards