Direktlänk till inlägg 8 november 2011

Sanning är äkta vara.

Av ILOS - 8 november 2011 15:08

Sanning är äkta vara. I den hemliga ryggsäcken du bär på, kan du välja att visa ditt innehåll, för alla, eller bara för vissa.Alla du umgås med varken vill eller behöva få veta så mycket om dej. Det är alltid du själv som bestämmer. Din hemlighet är din. Men ibland kan ryggsäcken börja skava och kännas tung att bära. Om du känner att du öppnat inre dörrar för någon speciell vän, men ändå inte berättat allt, då känner du hur din hemlighet gör sig påmind. Du börjar fundera på den, och du vill helst berätta din historia för din vän. Innan du tar beslutet att göra det kan många känslor komma upp i dagsljus, känslor som du gått igenom pga din hemlighet, men också rädslan att förlora denna nya vän. Du vet ju hur det är att förlora vänner, trots att du ingen skuld bär.

Det är då det blir komplicerat för dej. Ska du berätta och riskera att förlora en vänskap du lärt dej uppskatta? Eller ska du trycka ner hemligheten ännu längre in i ryggsäcken? Jag tror det blir ohållbart att inte berätta. Förtroenden kräver förtroende. Om du vill behålla och fördjupa en riktig vänskap, då kan du inte ha hemligheter som påverkat dej hela livet emellan er. Då är du ingen sann vän. Din nya vän måste själv få bestämma, om hon/han fortfarande är din vän när du berättat det du bär på. Du måste våga ta den risken att bli avvisad.


Riktig vänskap, på en djup nivå, bygger på sanning, att känna att du duger precis som du är, oavsett vilken bakgrund du har, vilken politisk inriktning du har, vilken religion du tillhör etc. Den ytliga vänskapen kräver inte lika mycket, då behöver du bara vara social och trevlig, så duger du. Och inget ont om den vänskapen, den är också bra att ha och räcker långt. Men den sanna vänskapen är värd allt guld i världen och mer därtill, men den får du aldrig uppleva om du inte levererar äkta sanning.


Det den sanna vänskapen inte tål att höra finns inte.



 
 
CARRO

CARRO

8 november 2011 15:36

Så kloka ord...
Håller helt med. När jag träffade min sambo var detta något vi var helt överens om innan/medan vår djupa relation byggdes upp. Det är också skönt att veta, att jag varken kan eller vill ha någon hemlighet för honom. Även om man inte alltid håller med varandra, är det viktigt att förstå varandra...

Ha en fin kväll :=)

http://www.carrosfmf.blogspot.com

ILOS

8 november 2011 16:21

Tack, ha en fin kväll du med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards