Direktlänk till inlägg 10 november 2011

Placeboeffekten.

Av ILOS - 10 november 2011 16:40

Det skrivs många artiklar om olika alternativa behandlingar där åsikterna går isär, huruvida det verkligen har någon inverkan på oss. Många är vi som prövat andra behandlingar som komplement till den traditionella läkarvetenskapen, och vi är också många som känt att vissa behandlingar har hjälpt. Ja, ett sockerpiller kan också hjälpa, om du inte vet vad ditt piller innehåller, precis som en fiskallergiker kan bli sjuk bara av att se en bild på en fisk.

Jag önskar att det skulle forskas mer om den omtalade placeboeffekten. Det kanske är den som är det stora beviset för hur en stark tro på en behandling/ett piller sätter igång kroppens egen läkningssystem. Tankens kraft! Vilka besparingar vi skulle göra i mänskligt lidande, som medicinens biverkningar kan ge, och även rent ekonomiskt. Det är nästan en svindlande tanke att vi någonstans i vår egen kropp besitter en kraft som kan läka, det gäller bara att trycka på rätt "knapp". I dessa tider har det blivit modernt med positivt tänkande, nästan alla känner till teorierna om tankens kraft och inte många vågar tänka för negativt mer. 

Jag är övertygad om att vi har oerhört mycket att lära oss om "finesserna" som finns i vår egen kropp. Det kanske är kunskap som fanns långt tillbaka i människans historia, men som blivit "bortspolad" med den moderna människans tekniska och vetenskapliga teorier. I denna tidsålder ska du ju helst bara tro på det som går att bevisa. Men det kommer nya tider, och jag tror vi är i början på en ny tidsera, där människan kommer att stå i centrum. Vetenskapen kommer att utgå från människan och hitta rätt botemedel för varje individ/sjukdom, inte slentrianmässigt ge lika mycket piller till varje person med samma problem.

Placeboeffekten är grymt bra, inga biverkningar,små kostnader, konstigt att inte fler forskar kring detta!?


 
 
LenaBn

LenaBn

14 november 2011 08:38

Det skulle vara mycket spännande att se HUR starka självläkande krafter vi faktiskt har i oss - men det lär väl inte ske så länge den mesta forskningen bekostas av läkemedelsföretagen... Frågan är ju VARFÖR de flesta nästan fnyser när det handlar om placebo - varför inte ta det till sig o ta hjälp av den effekten istället? och som du säger, placebo ger avsevärt färre biverkningar än annan medusin...

http://lenabn.wordpress.com

ILOS

14 november 2011 09:30

Ja, jag håller med dej!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards