Direktlänk till inlägg 30 januari 2012

Innan glacyren smälter.

Av ILOS - 30 januari 2012 22:22

Vi rusar på i livet, ofta med en fart som kunde göra det snabbaste tåget avundsjukt. Att reflektera över det som sker, och att verkligen möta blicken på vår medmänniska, eller på allvar lyssna och se på vad som händer i vår närmaste omgivning, det tar vi sällan tid till. Vi är uppslukade av oss själva och det som pågår i just vårt eget liv.

Men parallellt med dej själv lever dina närmaste, dina grannar, och även dina "grannar" i hela detta jordklot. Livet snurrar på för oss alla, och det kan hända att slentrianen kommer ifatt någonstans i medelåldern. Var det här allt?, blir kanske frågan du ställer dej, samma jobb, liknande semestrar, du gör samma saker år ut och år in. Men tänk till lite, det finns faktiskt ett slut på allting.


Tänk dej in hur det känns när du gör invanda saker den sista gången, när du för "femtioelfte" gången tagit fram dina julsaker t ex, du kanske suckar över dom eller känner dej glad, men faktum är att det kommer en jul när du för sista gången tar fram just dom tomtarna. En närstående sa till mej, att imorgon ska han bada bastu för sista gången i sin egen bastu. Så vemodigt.

Om du kunde räkna ut hur många gånger till just dina tomtar ska fram, din kaffebryggare ska användas, dina mattor ska skakas, du själv ska köra din bil etc då skulle du kanske känna mer vördnad för dessa vardagliga bestyr. Du skulle få ett större perspektiv på tillvaron, och kanske känna tacksamhet för varje gång du sitter i din egen bastu eller orkar dammsuga ditt hem, fara fram i skidspåret mm.


Den sista gången kommer för oss alla, och det blir väldigt  påtagligt när du får föräldrar som inte  längre orkar fixa sin vardag själv. Dessa vardagliga bestyr som är glacyren i våra liv, allt det här som du och jag med egen kraft gör själv, varje dag, allt det vardagliga som vi både älskar och suckar över.

Den sista gången är det inte miljoner i pengar och vackra saker vi suckar över, det är att inte längre få brygga sitt eget kaffe, taget från den utslitna kaffeburken, gå i sitt eget hem, köra sin egen bil, eller promenera på den välbekanta stigen, eller bara att få sitta i sin egen soffa med en stickning, och att få sova i sin egen säng.


Den sista gången är det de mest vardagliga, hemvanda rutinerna vi känner sorg över att mista, och den största sorgen av allt, är att mista sin egen kraft, och därmed inte längre kunna välja hur du vill leva ditt liv. Själv ska jag försöka älska min "glacyr" i livet ännu mer, och njuta innan den smälter ned.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards