Alla inlägg den 18 februari 2012

Av ILOS - 18 februari 2012 13:11

Alla har vi hört talas om curlingföräldrar som sopar banan rent framför sina barn, men curlingbarn!?

Den tanken slog mej när jag inser att många jag känner, och jag kan absolut räkna in mej själv i den kretsen, gör nästan allt för sina föräldrar. Minsta vink eller tjänst som de ber om, så vips, fixar vi curlingbarn allt. Och gudarna ska veta att det inte alltid är tacksamhet som möter oss. Dessa bortskämda föräldrar reflekterar knappt över allting vi gör, eftersom det är en naturlig ingrediens i deras tillvaro. Och vi curlingbarn gör bara mer och mer, för att få njuta av sötman när vi ser föräldrarnas tillfredställelse eller kanske tacksamhet.

Men otack kan verkligen vara världens lön, och det händer att vi föräldraslavar jobbat häcken av oss, och blir bemötta ibland med både ilska och ifrågasättande av det vi gjort. Då kan i allafall jag känna det som om jag sprungit ett fem milalopp i snabb takt, och tror att jag går mot en säker seger men blir precis snuvad inför målet. Puh!

Frågan jag brukar ställa mej är hur kunde det bli så här? Varför gör jag självmant så mycket när jag vet att föräldrarna har även andra barn, annan hjälp eller t om klarar sig själv. Svaret kan ju finnas i en barndom där kärleken blev kopplad till det jag gjorde, och jag tolkade med barna känslor att för att få njuta av föräldrarnas godkännande blickar, så skulle du helt enkelt göra det de bad om.

Det är klart att vi ska hjälpa varandra i familjerna, speciellt när föräldrarna blir gamla, men det skulle inte sitta fel med en kurs i de gamlas beteende, för att öka sin egen förståelse för deras reaktioner. Åttiplussare verkar sakta men säkert behöva bli mer och mer egoistiska för att överleva, antagligen en nedärvd förmåga.Min respekt för de som jobbar inom åldringsvården har definitivt ökat markant!

Nej, att curla sina åldrande föräldrar ska man kanske göra, men vi är många som gjort det hela deras liv och allteftersom jag själv blir äldre, så slår mej tanken varför de i min ålder inte kunde göra vissa saker själva!? Jag är definitiv en självgående person och vill även att min dotter ska få vara det. Jag vill inte bli curlad men jag vill känna en trygghet i att en vacker dag kunna få lite bistånd, om det behövs.

Faran i detta curlande är att du glömmer leva ditt eget liv till fullo, eller att dina egna behov blir mindre viktiga än föräldrarnas och därmed även din familjs behdov. En annan fara är att du gör dina egna föräldrar beroende av dej och gör dem mindre handlingskraftiga.

Nej, lev era egna liv först, ge hjälp när det verkligen behövs och sluta med detta övercurlandet, en uppmaning jag absolut riktar även till mej själv!



Skapa flashcards