Direktlänk till inlägg 11 mars 2012

Förväntan och längtan.

Av ILOS - 11 mars 2012 07:55

Att kunna leva i nuet, att kunna skicka gårdagens bekymmer där de hör hemma, och inte heller leva ut morgondagens oro i förväg, är en sann konst och mycket bra att kunna.

Men det betyder inte att du ska sluta längta. Att längta skruvar upp det där livshjulet inom oss, som får oss att älska livet, och att älska livet är en förutsättning för att må bra. Att längta kan vara i stort som i smått, men jag tror att det är dom små sakerna, som är oljan i ditt mänskliga maskineri. Tänk bara hur det känns att vakna på morgonen och känna kaffedoften, eller att själv kliva upp och sätta på den första kannan.


Sådana "småsaker" kan göra din morgon fridfull och du stiger upp med förväntan i kroppen. Förväntan och längtan, två olika ord som egentligen är positiva båda två, men "förväntan" kan också skapa negativa konkekvenser för dej. Om du t ex har förväntningar på din partner/vän om att ni två ska tillsammans gör något en ledig dag, och det visar sig att din partner har andra planer. Då spricker din förväntan och du kan känna sorg, ilska, vanmakt eller bara bära på en stark längtan efter gemenskap som aldrig tycks bli uppfylld.


Att lära sig att eliminera förväntningar, som du med tiden får erfarenhet av att de kommer att spricka, är en bra början för att slippa en hel del grus i maskineriet. De bästa förväntningarna, och den bästa längtan i i de små sakerna är dom som du själv planerar. När du lägger dej på kvällen, tänk på morgondagen som din dag, och vad du ska göra med den. Du kan också i förväg planera med din partner/en vän om vad ni ev ska göra tillsammans. Då har ju dina förväntningar en bättre chans att uppfyllas.


Det svåraste du kan göra med din dag är att bara anta/tro/hoppas att din vän ska visa intresse. Det är som att bädda för olust och dålig självkänla, när intresset uteblir. Och du blir grälsjuk, för du känner dej oförrättad. Det är klart, om din väns intresse alltid uteblir, eller han/hon aldrig vill göra något tillsammans med dej då måste du kanske ta ratten och styra ditt liv ifrån honom/henne. Risken är stor att du annars klibbar dej fast i en bitter sörja och din livstil  blir att vara ett offer.


Men det är inte lätt att hitta rätt balans för längtan och förväntan. Jag tror bästa sättet är att jobba med sig själv, gå på terapi, eller prata med en klok vän. En längtan eller förväntan som du själv kan uppfylla gör dej aldrig besviken! Men dina egna slutsatser om en vän, gör dej nästan alltid ledsen fast de nästan aldrig är helt sanna.

Precis som du själv, bär också din vän sin längtan, sin förhoppning och strävan, att må så bra som möjligt.

Ta vara på din dag, det är du som gör den!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Skapa flashcards